Anne Adayları Kıştan Korkmayın!

Anne Adayları Kıştan Korkmayın!

Kışın hamilelik hastalıkları biraz artsa da bu süreci sıkıntısız atlatmak da anne adaylarının elinde.

Hamilelik, soğuk ve kapalı kış aylarının kendine özgü şartları nedeniyle yaz aylarına göre daha zorlu yaşanabiliyor. Kapalı ve kalabalık mekanlarda solunum ve damlacıklar nedeniyle kolayca bulaşan virüsler hastalıkların hızla yaygınlaşmasına neden olurken, güneşli günlerin azalmasıyla D vitamini eksikliği artıyor, hamilelik dönemindeki ruhsal değişikliklere bir de kışın kasvetli yapısının getirdiği sorunların eklenmesi anne adaylarını daha da zorlayabiliyor. Hamilelikte kapınızı çalabilecek fiziksel sorunların farkında olmanız ve önlemini almanız ise kış ayların denk gelen hamilelik sürecini rahat geçirmeniz açısından çok önemli… Uzmanlar anne adaylarının bu mevsimde karşılaşabileceği sorunları ve önlemleri şöyle anlatıyor…

Yüksek ateşe dikkat

Gebelikte ateş yükselmesi ve titremenin normal bir durum olmadığına dikkat çeken Acıbadem Taksim Hastanesi Kadın Hastalıkları ve Doğum Uzmanı Doç. Dr. Ebru Dikensoy şu uyarılarda bulunuyor: “Gebe olduğunuzda immün sistem yani bağışıklığınız azalacağı için hastalanabilirsiniz. Eğer ateşiniz 38 dereceden yüksekse ciddi bir durum olabilir. Dolayısıyla bebeğinizi etkileyebilir. Özellikle ateş viral bir enfeksiyondan kaynaklanıyorsa  bebek açısından daha da önemli hale gelir çünkü bebeğin beyin ve diğer organlarının gelişimi etkilenebilmektedir. Gebeliğin ilk 3. ayında geçirilen viral enfeksiyonlar ve ateş bebekte hidrosefali ve bel kemiğinde açıklığa yol açabilmektedir.”

Kramplar başlayabilir

“İstem dışı kas kasılmalarına kramp denilmektedir. Hamileliğin 2. ve 3. periyodunda sık görülmektedir. Gebeleri gece uyandıran kas kramplarının, bebeğin anneden mineral alarak mineral eksikliğine yol açmasından kaynaklandığı düşünülmektedir. Kramp etkisini azaltmak için annelere şunları öneriyoruz: Bol su tüketin, yürüyüş yapın ve hareket etmeye özen gösterin, uzun süre ayakta kalmayın, uyumadan önce 10 dakikalık bacak egzersizleri yapın, uyumadan önce ılık duş alın, uyurken genelde sol yana dönün, otururken ayağınızın altına yükseklik koyun, ayaklarınıza ve baldırınıza kan dolaşımını artırmak için masaj yapın, beslenmenizde kalsiyuma önem verin, en fazla sütte kalsiyum olduğunu hatırlayın.”

Ödem varsa tansiyonunuzu ölçtürün

“El ve ayaklarda ödemle birlikte yüz göz kapaklarında da şişlikler oluyorsa beraberinde kulak çınlamaları, gözde sinek uçuşmaları ve ense ağrıları oluyorsa bu ödeme tansiyon eşlik ediyor demektir. Böyle durumlarda tansiyon süratle ölçülmeli ve yüksek seyrediyorsa mutlaka bir hekime başvurmalıdır. Hamileler ödeme karşı şunları yapmalıdır: Seyahatlerde molalarda sık sık yürüyüş yapın, hafif ve az tuzlu beslenin, varis gibi dolaşım bozukluğunuz varsa mutlaka varis çorabı kullanın, dar ve sıkı kıyafetlerden kaçının, kesinlikle ödem sökücü bitkisel yaklaşımlar ve ilaçlardan sakının.”

Öpmeyin hatta tokalaşmayın

Kışın başta gribal enfeksiyonlar olmak üzere hastalıkların kolayca yayıldığına dikkat çeken Acıbadem Üniversitesi Atakent Hastanesi Kadın Hastalıkları ve Doğum, Perinatoloji Uzmanı Prof. Dr. Umut Dilek şunları söylüyor: “Mümkün olduğunca kalabalık yerlerden kaçının, öpüşmek yerine başınızla selam verin hatta tokalaşmayın. Çünkü tokalaşmak bile bulaş riskini artırıyor. El temizliğine, konuşurken damlacık saçan kişilerle yakın temastan kaçınmaya özen gösterin. Kuru havanın solunum yolları üzerindeki etkileri nedeni ile evlerde soba ve kaloriferlerin kuruttuğu havayı kaynayan bir çaydanlık, ıslak bezler gibi tedbirlerle nemlendirmek faydalı. Hamilelerin düzenli olarak her gün evlerini havalandırarak temiz havanın içeri, kirli havanın ise dışarı çıkışını sağlamaları gerekiyor.”

Ayaklarınızı sıcak tutun

“Kış aylarında hamilelerin vücut ısılarını korumaları önemli. Bu nedenle giysi seçiminde dikkat etmeniz gereken bazı kurallar var. Isıyı vücuda hapseden, nem ve hava değişimine izin vermeyen sıkı dokunmuş, sentetik lifleri yoğun içeren giysilerden, derinin nemli kalmasına yol açması nedeniyle kaçınılması gerekiyor. Kış aylarında yünlü, pamuklu, havalanabilir, yumuşak giysiler tercih edilmeli. Ayaklarınızı sıcak tutmak, soğuktan korumak için pamuklu veya yünlü çorap giyin. Ayakkabınızın da duruşunuzu destekleyen, tabanı rahat ve kaymayan türde olmasına dikkat edin.”

Arkadaşlarınızla buluşun

“Kış aylarının sizi depresyona sokmasına izin vermeyin. Mevsim dönümlerinde sürekli soğuk ve kapalı hava, evde uzun dönem kalmak, hamilelik dönemindeki duygusal değişikliklerle bir araya geldiğinde depresyona yol açabilir. Seyahat etmek, temiz havada zaman geçirmek, aile ve arkadaş ziyaretleri depresyonun oluşmasını engeller.”