AYSUN THE SÜTÇÜ

Uzun yıllar tekstil sektöründe çalıştıktan sonra radikal bir kararla Silivri’de Gündönümü adlı bir çiftlik kuran ve ailesiyle birlikte İstanbul’un karışıklığından uzaklaşıp çok daha sade bir hayata adım atan Aysun Sökmen, 2000 yılından bu yana Gündönümü Çiftliği’nde organik süt üretiyor. Pek çok girişimciye ilham verecek bir öyküye sahip olan ve çevrede ‘Aysun the Sütçü’ lakabı ile tanınan Aysun Sökmen ile yeni hedefleri hakkında konuştuk.

Bundan tam 15 yıl önce ailesiyle kent yaşamından kırsal yaşama göç ederek farklı bir kariyere yönelen Gündönümü Çiftliği’nin kurucusu Aysun Sökmen, bu kararı vermesinde rol oynayan faktörler hakkında şu yorumda bulunuyor: “Dedem, babam ve ortağı tekstil sektöründe faaliyet gösteriyordu. Benim de bu alanda çalışmamı istiyorlardı. Ama tekstil sektöründeki rekabetin Uzak Doğu’ya kayacağı bir dönemin sinyalleri gelmeye başlamıştı. Genç yaşım,tutkulu-inatçı-vizyoner yapım ve kadın oluşum, onları geleceğe dair gördüklerim ve önerilerim konusunda ikna etmeye yetmedi. Tarım sektörünün çok daha fazla gelecek vaat ettiğine inandığım için bu alana yönelmeye karar verdim. Eşim Mehmet Sökmen ve oğlumla birlikte 2000 yılında Silivri’ye giderek Gündönümü Çiftliği’ni kurdum.”

Hedef 1 milyon ton süt!
‘Aysun the Sütçü’ adının ise gerçek bir hikâyesi olduğunu belirten Sökmen şunları söylüyor: “Köye ilk geldiğimde çok Mustafa vardı. Karıştırmamak için telefona Mustafa the sütçü, Mustafa the muhtar, Mustafa the emlakçı gibi kayıtlar yapmıştım. Kapı teslimi ürün hizmetine başladığımızda, hizmetimize bir isim ararken,‘Aysun the Sütçü’de karar kıldık. Yıllık süt üretim hedefimiz 1 milyon ton. Bunun dışında damızlık gebe düve ve erkek buzağı, dana satışımız da var.”

Yerli yem ürettiler
Eşinin, oğlunun ve aile büyüklerinin desteğiyle başarıya ulaştıklarını dile getiren Sökmen, “Çiftliği farklı kılan özellikler; hayvan refahı ve toprak refahı adına yaptığımız emeklerdir. Hayvan refahı adına gönüllü çalışan program oluşturduk. Kendi yemimizi ürettik. Toprak refahı adına da bütüncül yönetim-otlatma planlarımız bulunuyor. Çeşitlilik algısı ile daha bereketli ve sağlıklı bir toprak oluşturma arayışına girdik. Bu anlamda da monokültürel üretim yapısından sıyrılıp permakültürel bir anlayışla çalışabilmek üzere 8 bin 100 Hareketi’ni geliştiriyoruz. Altı yıldır bize güvenen üyelerimiz, bizden süt dışında farklı ürünler de talep ediyor.” diyor.

İlk ekoköy 2019 yılında
Gelecek nesiller için toprak­ta çeşitliliğe ihtiyaç olduğuna dikkat çeken Sökmen, üyelerin talep ettiği ürün çeşitliliğini sağ­lamak adına farklı ürünler yetiştirmek, toprağı bereketlendirip yaşayan bir ekosistem yaratmak gerektiğini belirtiyor. Sökmen, “Bunun için ise komşulara ihtiyaç duyuyoruz. ‘Birbirimize neler verebiliriz?’ diye düşündük ve 8 bin 100 projesi doğdu. 81 ilde 100 ekoköy oluşturmayı hayal ediyoruz. İlk ekoköyü 2019 yılına kadar hayata geçirmek için Silivri’de bizimle birlikte bu proje için uğraş verecek 10-15 komşu arıyoruz. Gündönümü Çifliği 34 dönümlük bir arazi üzerine kurulu. Kiralanan topraklarla yaklaşık 500 dönümlük bir alanda faaliyet gösteriyoruz.” diyor.

2 bine yakın üyeleri var
Çiftliğin son üç yıldır kâr ettiğini belirten Aysun Sökmen, toptan çiğ süt üretiminin dışında Vize kasabasının ünlü Çiftçi Ailesi’nin beyazpeyniri ile tereyağını ve Edremit Mehmetalan’daki Saltuksoy Ailesi’nin taşbaskı özel üretim zeytinyağlarını da müşterilerine sunduklarını sözlerine ekliyor.

Sökmen, çiftlikte bir günlerinin nasıl geçtiğini ise şöyle anlatıyor: “İşimiz 24 saat, 365 gün. Güne sabah 05.30’da başlıyoruz ve işlerimiz akşam 22.00’de sona eriyor. Sabah sağımları ben yapıyorum. Hayvanların birsonraki gün otlayacağı alanları belirliyoruz. Suyu,gübreyi ve sürüyü yönetmeye çalışıyoruz. Kapı teslimi üyeliği hareketleri, işletmenin ödemeler dengelerinin korunması,8bin 100 Hareketi’ne dair çalışmalarımız ve gönüllü programıyla dolu bir gündemimiz oluyor.Ekip sayımız ise değişiyor. Bazen 2, bazen ise 14 gönüllümüz oluyor. Ne kadar kalabalıksak o kadar iyi. Doğasından kopartılarak insanlığa hizmet eden her ineğin bakım ve sevgiye ihtiyacı var. 2015’te vizyonumuza saygı duyan ve bize destek verecek bir ortak arayışı içindeyiz. Büyükçekmece’den Maltepe’ye kadar belirlediğimiz bir rotada haftada yaklaşık 2 bin üyemize ürün götürüyoruz.”