BALIK, ÇİKOLATA, NAR YE MUTLULUĞU ERTELEME

Kalp sağlığı, beyin gelişimi, kolesterol, tiroit, insülin gibi sağlık sorunlarının giderilmesine destek olan yiyecek ve içecekler konusunda uzman doktorlarımız okuyucularımız için bugüne kadar çok önemli tavsiyelerde bulundu ve bu doğrultuda menüler hazırladı. Bu ayki konuğumuz ise Türkiye’de cinsel sağlık konusunda önemli çalışmalarıyla tanınan Hattat Klinik’in kurucusu Prof. Dr. Halim Hattat oldu. Cinsel sağlığın kişilerin yaşam kalitesini çok etkilediğini belirten Hattat’a göre üroloji, cinsel tıp, jinekoloji, psikoloji, beslenme ve egzersiz uzmanlarının bir araya gelerek, kişilerin cinsel sağlık profilini oluşturması gerekiyor. Genel vücut sağlığının cinselliğe etkisinin büyük olduğuna işaret eden Prof. Dr. Halim Hattat, bu yüzden “Cinsel Wellness-Sağlıklı Yaşam Sağlıklı Cinsellik” konseptinin önemli olduğunu ifade ediyor.

Hattat’a göre sadece bir problem yaşandığında değil, normal bir ilişkide de cinsel yaşamın sağlıklı olabilmesi için küçük dokunuşlara ihtiyaç var. Beslenme de bu dokunuşlardan birisi… Bazen güzel bir akşam planlamak, evliliğin ilk zamanlarındaki gibi özen göstermek, en azından haftanın bir günü birbirine zaman kısıtlaması olmadan vakit ayırmak çok önemli. Prof. Dr. Halim Hattat, Cinsel Sağlık Uzmanı kızı Dr. Ece Hattat’ın tarifleri ve katkılarıyla hazırladığı afrodizyak etkisi yüksek, pratik yemeklerle cinselliğin teşvik edilebileceğini söylüyor.

Beslenmenin cinsel sağlığa etkisi var mıdır?
Akdeniz tipi bir beslenme planı cinsel fonksiyonları iyileştiriyor. Kilo fazlalığı, kolesterol yüksekliği, kan basıncında yükselme yaşayanlar, 2 yıl sağlıklı bir beslenme uyguladıklarında hem metabolizma göstergelerinde yani kan şekeri, insülin değerleri, kolesterol, tansiyon değerlerinde, hem de cinsel fonksiyonlarında düzelme fark ediyor. Aslında kişiler sağlıklarına kavuşmak için tam tahıllı ürünlerden zengin, işlenmiş rafine şekerlerden fakir, zeytinyağı gibi iyi yağları ihtiva eden, sağlıklı proteinlerin olduğu bir beslenme düzeni yaşadıklarında kalpleri ve cinsel fonksiyonları olumlu etkileniyor. Kilo da testesteronu düşürdüğü için önemli.

Hangi besinleri öneriyorsunuz?
Kalp sağlığı için yararlı olan besinler cinsel sağlık için de yararlıdır. Afrodizyak etkili olarak kuşkonmaz, midye-istiridye gibi deniz ürünleri ile balık, soğan-sarımsak, avokado, roka, acı biber, tarçın-vanilya, zencefil, karanfil, hardal, ananas, üzüm, nar, incir ve karpuzu sayabiliriz.  Mevsiminde tüm taze sebze-meyveler de cinsellik dostudur. Protein kaynakları testosteron seviyelerinize olumlu etki eder. Düşük yağlı etler, balık, yumurta, yağsız süt ve süt ürünleri, baklagilleri tercih edin. Besin değeri yüksek ancak kalorisi az olan besinlere yönelin. Tükettiğiniz yiyeceklerin vitamin, mineral ve lif ile dolu olmasına dikkat edin. L-arginin, L-karnitin, omega-3, çinko, gingko biloba gibi ürünler performansı arttıran maddeler arasındadır.

‘Bunu yemeyin’ dediğiniz besinler var mı?
İçinde fazla şeker, yağ, fazla kalori olan ve besin değeri olmayan ürünleri kullanmayın. Yüksek kalorili, az posalı bir beslenme rejimi, trans ve doymuş yağlar; yağlı et ve et ürünleri sağlığın her yönünü olduğu gibi cinsel sağlığı da olumsuz etkiler. Fast food ağırlıklı batı mutfağı aşırı miktarda omega 6 yağ asiti içerir. Omega 6’nın fazlası ise kalp damar hastalıklarını kolaylaştırıp, hipertansiyona davetiye çıkarır. Damar sistemini tehdit eden yüksek şeker-kolesterol-tansiyon gibi sağlık sorunları cinsel problemlerle ortaya çıkabilir.

Çiftlerin birbirlerine ayırdıkları vakit giderek azalıyor, çiftlere neler öneriyorsunuz?
Gerçekten de PTT yani pijama-terlik-televizyon sendromu yaşayan çiftlerde artış var.  İş-aile sorumlulukları, trafik üzerine de ağır bir akşam yemeği derken çiftler hiçbir yakınlaşma olmadan günü tamamlıyor ve aseksüel bir yaşamı alışkanlık haline getiriyor. Cinsellik de sadece tatilden tatile hatırlanan bir olay haline geliyor. Böyle durumlarda cinselliği teşvik etmek faydalı oluyor. Pek çok kişi cinselliğin spontan hislerle gelişmesini bekliyor. Bu da önemli… Ancak bazen güzel bir akşam planlamak, ilişkinin ilk zamanlarındaki gibi özel geceler hazırlamak, en azından haftanın bir günü birbirine zaman kısıtlaması olmadan vakit ayırmak çok önemli. Hatta burada verdiğimiz sağlıklı ve çok vakit almadan hazırlanabilecek afrodizyak mönüyü de aynı böyle geceler için tasarladık. Mutfakta uzun saatler geçirip eşinizi masada bekletmeyin. Sohbete, iletişime, duygusal yakınlığa vakit kalsın. Bu önemli bir mesaj çünkü cinselliği sadece fiziksel bir yakınlaşma olarak düşünmemek gerek. Cinsellik bir çiftin en yakın olduğu zaman. Duygusal, düşüncesel yakınlaşmalar olduğunda cinselliğin daha tatminkâr yaşandığı gösterildi.

Çoğu çift akşam yemeğinden sonra sadece uyumak istiyor?
Yorgunluk ve stres önemli istek düşmanlarıdır. Stres nedeniyle böbrek üstü bezlerinden salgılanan adrenalin-kortisol gibi stres hormonlarının cinsel hormonları azaltıcı etkisi vardır. Bu durumda, yorgunluğunuzu ve stresinizi tetikleyen risk faktörlerini azaltmakla işe başlamalısınız. Biz pek çok sağlık sorununda da cinsel rutinde değişiklikler öneriyoruz. Her çift kendi yaşam tarzına göre bir plan oluşturmalıdır. Sağlıklı yaşamın bu anlamda önemli bir etkisi var. Sağlıklı beslenen, fazla kilosu olmayan, düzenli egzersiz yapan bir kişi kendini hem daha az yorgun ve daha az stresli hem de cinsel olarak daha aktif hisseder.

YEMEK TARİFLERİ
NARLI ROKA SALATASI
1 demet roka, 1 nar, zeytinyağı, tuz
YAPILIŞI: Tüm malzemeleri karıştırıp servis edin.
SARIMSAKLI MİDYE
Yarım kilo kabuğu temizlenmiş taze midye, 3 diş ince kıyım sarımsak, 1 diş dövülmüş sarımsak, 1 tatlı kaşığı zeytinyağı, yarım bardak su, 1 tutam tuz, 1 kâse doğranmış maydanoz
YAPILIŞI: Zeytinyağı ile sarımsakları tavada kavurun. Midyeleri ekleyip 6-7 dakika kavurun. Suyu ekleyip kapağını kapayarak midyelerin ağzı açılıncaya kadar 10 dakika pişirin.  Üzerine tuz ve maydanozları serpip servis edin.

KÂĞITTA BİBERLİ LEVREK
2 adet levrek fileto, 2 dilim portakal, 2 çubuk tarçın, 1 tutam kakuli, 1 tutam rezene, 1 adet dilimlenmiş acı kırmızıbiber, tuz, karabiber, 2 adet pişirme kâğıdı
YAPILIŞI: Pişirme kâğıtlarına levrek filetoları yerleştirin. Üzerlerine 1 dilim portakal, 1 çubuk tarçın, dilimlenmiş acı biberler, kakuli-rezene-tuz-karabiber serpin. Kâğıdı iyice kapatarak daha önceden 180 derece ısıtılmış fırında 20 dakika pişirin.

ÇİKOLATA FONDÜ
Yüzde 80 kakao içeren 1 paket bitter çikolata, yarım kutu krema, 1 portakal kabuğu rendesi, 1 tutam tuz, dilimlenmiş yarım ananas, dilimlenmiş çilek, çöp şiş
YAPILIŞI: Çikolatayı benmari usülü eritin. İçine yavaşça karıştırarak kremayı ekleyin. Tuz ve portakal kabuğu rendesini katın. Akışkan bir kıvama geldiğinde fondünüz hazır. Dilimlenmiş ananas ve çilekleri çöp şişlere dizin. Arzuya göre taze servis edin, fondüye batırıp yenilebilir.