BALON PİLOTLUĞUNA İLGİ ARTIYOR

BALON PİLOTLUĞUNA İLGİ ARTIYOR

Kapadokya’ya giden herkes, bir kereliğine de olsa gökyüzünün engin semalarında o dev balonla usul usul süzülüp, Nevşehir’in güzelliğini kuşbakışı izlemek ister. Ürgüp’te 2010 yılında açılan Kapadokya Balloons Balon Uçuş Eğitim Okulu, sizi gökyüzünde uçuran balon pilotlarını, Milli Eğitim Bakanlığı’nın onayladığı müfredat ile yetiştiriyor. Doktor, avukat, mühendis ya da diş hekimi gibi mesleklere alışığız. Peki ya balon pilotluğuna? Özel Kapadokya Balloons Balon Uçuş Eğitim Okulu’nun eğitmeni ve balon pilotu olan Hakan İrisi, kariyer planlaması yapan gençlere bu meslek hakkında ilginç ipuçları veriyor.

Nevşehir’in en köklü balon şirketlerinden biri olan Kapadokya Kaya Balloons, farklı kapasitelerde 13 balon ile hizmet veriyor. 28 kişi kapasiteli balonlar olduğu gibi 2-3 kişilik özel balonlar da bulunuyor. Yerli ve yabancı turistlere yönelik balon pilotluğu hizmetinin yanı sıra genç balon pilotları da yetiştiren bu merkezin hem eğitmeni hem de balon pilotu olan Hakan İrisi ile adrenalin yüklü mesleği hakkında konuştuk. Balon pilotluğu eğitimine 2005’te Türk Hava Kurumu bünyesinde başlayan İrisi, 2010 yılında kurdukları Kapadokya Balloons Balon Uçuş Eğitim Okulu’nda eğitim alan kişilerin yaş ortalamasının 20-35 arasında değiştiğini ifade ediyor. Bugüne kadar erkek pilotların yanı sıra 6 kadın pilot da yetiştirdiklerini söyleyen İrisi, ticari pilot lisansından önce hususi pilot lisansı alınması gerektiğini vurguluyor. Bir pilot adayının ticari lisans almasının minimum 1 yıl sürdüğünü dile getiren İrisi, ilk aşamayı şöyle özetliyor: “Pilot adayı öncelikle PPL dediğimiz, hususi pilot lisansını almak zorunda. 2.5 saatlik uçuş eğitiminin yanı sıra 100 saatlik akademik ders programımız var. Pilot adayları Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’nün (SHGM) yaptığı son sınavdan geçtiğinde PPL lisansını da hak etmiş oluyor. Balon pilot eğitimlerine 18 yaşını tamamlayan Türk vatandaşları katılabiliyor. En az lise mezunu olunmalı ve ikinci sınıf sağlık sertifikası alınmalı.”

PİLOTLUK EĞİTİMİNİN AŞAMALARI BULUNUYOR
PPL hususi pilot lisansına sahip olan pilotlar, ticari uçuşa geçmek istediklerinde önlerinde yine farklı bir eğitim ajandası oluyor. Bu pilotların 6 ay içinde, 65 saatlik antrenman uçuşu gerçekleştirmeleri gerektiği bilgisini veren Hakan İrisi, sözlerine şöyle devam ediyor: “Pilotların bu uçuşların ardından Ticari Pilot Lisansı (CPL) alabilmeleri için okulumuza tekrar müracaat etmeleri, 15 saatlik ticari uçuş eğitimiyle birlikte 45 saatlik bir akademik eğitim almaları ve sivil havacılığın açmış olduğu sınavı başarıyla tamamlamaları gerekiyor.”

Balon pilotlarının maaşları ortalama bin 500-3 bin Avro arasında değişiyor. Bir pilot günde 1 kez uçuş yapabiliyor. Güne sabah 04:00’te başlayan bir balon pilotunun mesaisi, turunu tamamladıktan sonra saat 09:00 civarında bitiyor. Standart uçuşlar 1 saat sürse de bazen 1.5 saatlik uçuşlar da yapılabiliyor. 2 bin 500 saatlik uçuş deneyimine sahip olan Hakan İrisi, havacılık tarihinde kaza sayısı en az olan uçuş şeklinin sıcak hava balonculuğu olduğunu vurguluyor. Bugüne kadar herhangi bir kaza atlatmadığını söyleyen İrisi, “Bu meslekte her güne ilk günmüş gibi uyanırsınız. Her gün uçarsınız ama ne anlatmaktan ne de dinlemekten asla bıkmazsınız. Gökyüzünde olmak özgürlüğün keyifle buluştuğu bambaşka bir dünya…” yorumunda bulunuyor.

BALON NASIL UÇURULUR?
Şimdi çoğu kişinin merak ettiği soruya gelelim. Bir balon pilotu, dünyanın dört bir yanından gelen yerli ve yabancı misafirlerini gökyüzünde gezdirdiği balonu nasıl uçuruyor? Hakan İrisi, bu süreci aşama aşama anlatıyor: “Balonlar, rüzgâr yönü doğrultusunda hareket eder. Buna istinaden bir balonu şişirmek istediğinizde, öncelikle rüzgârı arkanıza almanız gerekiyor. İlk aşamada balon yere serilir. Yer ekipleri, iki taraftan balonun ağzını soğuk havanın girmesi için açmaya çalışır. Soğuk hava balonun her iki tarafından fanlar aracılığıyla elde edilir. Şeklini alan balon sıcak şişirme için hazır hale gelir. Balonun sepet bölümünde konumlandırılmış ateşleme birimlerince (burner) sıcak hava balonun içine verilir ve balon yerden kalkarak uçmaya hazır konuma getirilir. Balon ateşleme birimleri içerideki havayı ne kadar çok ısıtırsa balon yükselir ve irtifa kazanır. Balonu belli bir seviyede tutmak için kısmi ateşlemelerle seviye uçuşu yapılır. İniş yapılmak istenildiğinde içerideki sıcak hava azaltılarak iniş sağlanır. Balonun uçma prensibi; basitçe ısınan hava yükseliş prensibine dayanır. Yükselen hava rüzgârla hareket eder ve belli bir mesafe kat edilmiş olur.”