BEDEN TİPİNİZE GÖRE BESLENİN

BEDEN TİPİNİZE GÖRE BESLENİN

Hindistan’ın Vedik kültüründen gelen 5 bin yıllık en eski doğal tedavi yöntemlerinden biri olan Ayurveda, hastalıkları iyileştirmenin ötesinde kişilerin kendi sağlık dengesini bulmasını öğretiyor. Ayurveda’ya göre insanlar ve doğa arasında temel bir ilişki mevcut. Buna göre insan, eter, hava, ateş, toprak ve su olmak üzere 5 elementten oluşuyor.

Sanskritçe’de doşa adı verilen ilkeler vücutta Vata (eter ve hava), Pitta (ateş ve su), Kapha (toprak ve su) olarak biliniyor. Aslında her insan bu üç doşayı da içinde barındırıyor ancak bunlardan biri ya da ikisi daha ağır basıyor. Beden-zihin tipi olarak düşünebileceğimiz bu doşalar kişilerin fiziksel-zihinsel bünyesinin temelini oluşturuyor. İnsanların ağır basan doşa kombinasyonları, zaman içerisinde ya da mevsimlere göre değişiklik gösterebiliyor. Örneğin yazın sıcağın etkisi ile insanların hemen hepsi daha fazla Pitta içerebiliyor.

Sizin doşanız hangisi?
Ayurveda kültürüne göre mensubu olduğumuz doşayı şöyle bulabiliriz:
Vata baskınsa: Bu kişiler genelde ince bir kemik yapısına sahip düşük kilolu, esnek kişilikli, yaratıcı, çabuk öğrenen, çabuk unutan, hevesli yapıda oluyor. Vata dengesizliği yaşayan bir kişi, anksiyete (kaygı), uykusuzluk, cilt kuruluğu, kabızlık ve konsantrasyon güçlüğü gibi problemler yaşayabiliyor.

Pitta baskınsa: Ortalama kemik yapılı, hedef odaklı, dominant, rekabetçi, keskin bir zekâya ve kuvvetli bir iradeye sahip olur. Pitta’nın dengesi bozulduğu zaman kişi aşırı hırslı, asabi bir tavır ediniyor. Asabiyet ön plana çıkabiliyor.

Kapha baskınsa: Genelde daha kalın kemik yapılı, daha iri, daha çok dayanıklı, sabırlı, daha tatlı ve yumuşak yapılı bir doğaya sahip insanlar oluyor. Yavaş öğreniyorlar fakat zor unutuyorlar. Kapha dengesini yitirdiğinde, kişi yorgunluk, aşırı kilo, depresyon ve tıkanıklık yaşayabiliyor.

VATA İÇİN ÖNERİLER:

  • Sıcak ve besleyici yemekler yiyin.
  • Çorba, sulu tencere yemekleri ya da kahvaltıda tarçın ve zencefilli yulaf ezmesi gibi seçenekler size göre…
  •  Salata gibi çiğ besinlerden, soğuk süt ve yoğurttan uzak durun.
  • Düzenli bir rutine önem verin. Dinlenme ve rahatlamaya zaman ayırın.
  • Aşırı seyahatten ve aynı anda çok işle uğraşmaktan kaçının.

PİTTA İÇİN ÖNERİLER:

  • Serinletici, besleyici yemekler yiyin. Salatalar, tam tahıllar ve sebzeler sizin için en iyi seçimler…
  • Kızarmış yiyeceklerden, alkolden, baharatlı yiyeceklerden, turşudan ve fermente olmuş besinlerden uzak durun.
  • Sakin olun, fazla rekabetçi olmaktan kaçının.
  • Günün serin saatlerinde sabah ve akşamüzeri egzersiz yapın.

KAPHA İÇİN ÖNERİLER:

  • Baharatlandırılmış çorbalar gibi sıcak, hafif ve sindiriminizi uyaracak yiyecekleri tercih edin.
  • Ağır, yağda kızartılmış yiyeceklerden, peynir, yoğurt ve dondurmadan uzak durun.
  • Aktif olmaya çalışın.
  • Koşu ve ağırlık egzersizleri başta olmak üzere düzenli egzersiz hayatınızın bir parçası olsun.