BU 4 KADIN GİRİŞİMCİYE DİKKAT!

Türkiye’de girişimcilik kültürü son yıllarda farklı bir dönüşüm sürecine girdi. Kariyerine kendi işini kurarak devam etmek isteyen kadın girişimci sayısında da önemli bir artış olduğu gözlemleniyor. Bunun en önemli nedenlerinden biri de kadınların sosyal ve ekonomik yaşama katkıda bulunmaları sürecine destek veren sivil toplum kuruluşu sayısının hızla artması. Bu noktadan yola çıkarak Etohum, Galata İş Melekleri, KAGİDER ve Bilgi Genç Sosyal Girişimci Ödülleri kapsamında 2015’te projeleriyle dikkat çeken ve farklı bir iş alanı yaratan kadın girişimcileri araştırdık.

Kars’ın en sevilen kadın girişimcisi         
2015’te 9’uncusu düzenlenen Türkiye’nin Kadın Girişimci Yarışması’nda “Türkiye’nin Yöresinde Fark Yaratan Kadın Girişimcisi” seçilen Kars Kaz Evi’nin Kurucusu Nuran Özyılmaz, 2008’de bu girişimle Kars’ın ilk kadın restoran işletmecisi olduğunu belirtiyor.

Kaz satıcılarına pazar kapısı
Şehrin en büyük eksikliği olan yöresel yemekleri ve Kars kazını tanıtarak fark yarattıklarının altını çizen Özyılmaz, “Maliyeti yüksek, sunumu, pişirmesi meşakkatli olan ürünü gün ışığına çıkardık. Yurt içi ve yurt dışında tanıtım yaparak Karslı kaz satıcılarına pazar kapısı, işletmemizde ise kadınlara istihdam yarattık… 2015, girişimciliğimizin en sönük yılı olarak geçti diyebilirim. Özellikle yılın ikinci yarısında yaşanan terör olayları, esnafı ve turizm sektörünü olumsuz yönde etkiledi. Tabii ki girişimci olarak bu durumdan çok fazla olumsuz etkilenmemeye çalışarak yaptığımız işe devam ettik. 2016 hedefimiz, halen inşaatı ve restorasyonu devam eden tarihi evi restorana çevirerek, Kars Kaz Evi’ne orada devam etmek. Böylece hem atıl vaziyette olan tarihi yeniden yaşatacağız hem de gelen misafirleri bu ortamda ağırlayacağız. Ayrıca tüy fabrikası kurmayı, büyük bir şehirde şube açmayı veya franchise modeline geçmeyi planlıyoruz.” diyor.

Evcil hayvan sahipleri ile bakıcılar birarada
2015 Bilgi Genç Sosyal Girişimci Ödülleri’nde misafirpetver.com projesiyle ödül kazanan Şebnem Yaraç, evcil hayvan sahipleri ile bakıcıları bir araya getiren bir iş modeli kurgulamış. Misafirpetver.com’un kurucusu Sebnem Yaraç, misafirpetver.com’un evcil hayvan sahiplerinin istedikleri lokasyonda hayvanlarına en iyi şekilde bakabilecek kişileri bulmasını sağlayan bir site olduğunu ve sistemdeki bakıcıların da bu sayede gelir elde ettiklerini belirtiyor.

İstihdam olanağı
Bakıcıların kısırlaştırma gibi çeşitli operasyonlar sonrasında bakıma ihtiyaç duyan sokak hayvanlarını da evlerinde misafir edebildiğini vurgulayan Yaraç, “Yaptığım saha araştırmalarında, birçok hayvanseverin evlerinden uzak kaldıklarında dostlarını emanet edebilecekleri güvenli ve sıcak ortam bulamayacaklarını düşündükleri için hayvan sahiplenmediğini gördüm. Misafirpetver’in bu kaygıları gideren bir hizmet sunmasının, hayvan sahiplenme oranlarını da ciddi şekilde artıracağını düşünüyorum. Bu sistem, ev kadını ya da öğrenci gibi tam zamanlı çalışma imkânı olmayan kişilere de istihdam olanağı yaratacak. 2016’da çeşitli etkinlikler düzenleyerek, Misafirpetver’e kayıt olan bakıcılarımızla bir araya geldik. Tüm canlıların eşit koşullarda yaşayabildiği bir dünya hayal ediyorum. Bu hayali gerçekleştirmek için Misafirpetver’i Türkiye genelinde yaygınlaştıracağız.” yorumunda bulunuyor.

Dikey bahçeler tasarlıyor
Galata İş Melekleri çatısı altında 2015’te en dikkat çeken kadın girişimcilerden biri de Flowerbox Kurucu Ortağı Ebru Başak Güven… Daha önce uygulanmamış ve bilinmeyen bir ürünü kullanıcılarla tanıştıran Flowerbox, hastanelerde, restoranlarda, otellerde ve evlerde 7 sene boyunca su ve ışık ihtiyacı olmadan doğallığını ve tazeliğini koruyacak yüzde 100 doğal bitki kullanımını yaygınlaştırıyor.

Bakım maliyeti düşüyor
İç mekânlarda bitki yetiştirmeye çalıştırmanın işletmeler için ciddi bir maliyet olduğunu ifade eden Flower Box Kurucu Ortağı Ebru Başak Güven, “Canlı bitkilerin devamlı aynı tazeliğini, güzelliğini korumak çok zor. Bunun yanında bir de plastik, yapay bitki seçeneği olmasına karşın birçok kuruluş kendi bünyesinde plastik/yapay bitki kullanımını tamamen durdurmuş durumda. Fransa’da doğal bir işlemle mumyalanan bu bitkilerle dikey bahçeler, ağaçlar tasarlıyoruz. Bu bitkiler anti-alerjik, böcek ve koku yapmıyor ve doğada yüzde 100 geri dönüşümlü… 2016’da offline satışlarımıza ağırlık verdik. İstanbul Bebek’te açılan galerimize ek olarak ikinci yarı itibariyle franchise taleplerini değerlendirmeye başladık. İzmir, Antalya ve Ankara başta olmak üzere Flowerbox deneyimini daha fazla ilde yaşatmayı planlıyoruz.” diyor.

Manikürle zaman kaybına son
İş hayatının yoğun temposu nedeniyle kendine yeteri kadar vakit ayıramayan iş kadınlarına hitap eden istemanikur.com, Etohum Girişimcilik Zirvesi’nde 2015’in en başarılı 15 girişiminden biri seçildi. Bugüne kadar Eczacıbaşı, Boyner, Danone, Avon, LC Waikiki, AXA Sigorta, P&G gibi kurumlarda çalışan kadınlara hizmet veren istemanikur.com’un kurucusu Müge Meydan, iş konsepti hakkında şu yorumda bulunuyor: “Aslında bu iş fikrini kurumsal hayatın tam ortasında, toplantıdan toplantıya koştururken oluşturduk. Tüm plaza insanları gibi zamanla yarışıyorduk. Manikür yaptırmak için ya iş çıkışında ya da hafta sonu zaman ayırdınız diyelim. Trafikte geçirilen zaman, park yeri bulmak, gittiğiniz yerin yoğunluğu, beklemek derken işlem 1 saati geçiyor. Ayda 2 defa manikür yaptırdığınızı düşünürsek, yılda 24 saati yani hayatımızdan 1 günü maniküre ayırıyoruz demek…”

Maniküre ayrılan süre 8 saate iniyor
Buradan yola çıkarak, yurt dışı örnekleri gözlemledik. Dedik ki iş insanları maniküre gelmesin. Kendilerine, ailelerine zaman ayırabilmeleri için biz onlara gidelim. 20 dakikalık seanslar olarak verilen randevularla  manikürde geçirilen saati yılda 24’ten 8 saate indirelim ve onlara çok daha verimli geçirilebilecek altın değerinde 16 saat kazandıralım! 2016’da ise istemanikur.com’u şirketlerin güzellik ve bakım servisleri denildiğinde akla gelen ilk markası haline getirmek için çalışacağız.”