ÇOCUĞUM OKULA BAŞLADI!

Uzun yaz mevsiminin ardından, okullara dönüş vakti geldi. Ebeveynlerin bu dönemde dikkat edecekleri birçok konu var. Özellikle okula yeni başlayan çocukların sık hastalanmasına karşı ne tür önlemler alınacağı, çocukların başarısına birebir katkısı olan beslenme alışkanlıklarının nasıl düzenleneceği anne-babaların dikkat etmesi gereken konuların başında geliyor. Uzmanları aşıların gerekliliği ve beslenme çantalarının içeriği ile ilgili önemli bilgiler veriyor.

***

OKUL SIRALARINDAKİ HASTALIKLAR İLE SAVAŞIN
Okul çağı çocuklarının hastalıkları; okulların açılması ve mevsim değişikliği nedeniyle hava koşullarının değişken olması sonucu oldukça artmaktadır. Medicana Çamlıca Hastanesi Çocuk Hastalıkları Uzmanı Dr. Hülya Karaca, okul döneminde çocukların hastalanmaması için şu uyarılarda bulunuyor:

Yetişkinlerin üç katı hastalanıyorlar
“Soğuk algınlıkları çocukluk çağında en yaygın görülen hastalıkların başında gelir. Öyle ki; yetişkinler yılda ortalama 2 -4 kere soğuk algınlığı geçirirken, çocuklar 6-10 kez soğuk algınlığına yakalanabilirler. Üstelik çocuklarda yetişkinlere göre hem daha ağır hem de daha uzun sürer.”

Aşı ile 14 hastalığa bağışık kazanırlar
“Bağışıklığın amacı, bebek ve çocuklarda aşı ile korunabilir hastalıkların ortaya çıkışını engellemek, bu hastalılardan kaynaklanan ölümler ve sakatlıkları önlemektir. Çocukların en erken dönemde aşılanmaya başlanması ve en kısa sürede tüberküloz, difteri, boğmaca, tetanos, polio, kızamık, kızamıkçık, kabakulak, hepatit B gibi 14 hastalığa karşı tam bağışık olmaları sağlanmalıdır.”

Aşı zamanında yapılmalı
“Birçok hastalığın aşı ile önlenebilmesinin çocuklarımız için bir şans olduğunu bilmemiz gerekir. Aşıları yaptırmamanın bilimsel bir gerekçesi olmadığı sürece aksatılmasını kesinlikle doğru bulmuyoruz. Sağlık Bakanlığı’nın düzenlediği aşı kampanyaları döneminde de uygun görülen aşıların yapılması gerekir.”

***

ÇOCUĞUNUZU KAHVALTISIZ OKULA GÖNDERMEYİN
Sabah erkenden okul yoluna koyulan çocuklarımızın gün boyu beslenmeleri çok önemli. Medicana İnternational İstanbul Hastanesi Beslenme ve Diyet Uzmanı Gül Özen, okulların açılması ve yeni eğitim döneminde çocukların beslenme alışkanlıkları ile ilgili şu bilgileri veriyor:

Altın öğünü atlamayın
“Kahvaltı öğününde her çocuğun 2-3 dilim (50-75gr) ekmek tüketmesi gerekmektedir. Tahıllı ekmekler çocukların büyümesine katkı sağlayan lif içeriğine sahip olup, sağlıklı seçimler olarak tercih edilmelidir.”

Süt ve peynir büyümeyi sağlar
“Süt, peynir, yumurta çocukların büyüme ve gelişmesinde en iyi kalite proteinleri içeren besinlerdir. Sabah kahvaltısında içecek olarak yapılması gereken 2 sağlıklı tercih vardır. Bunlar taze sıkılmış meyve suları ve süt. Çocuklarınıza kahvaltıda çay içme alışkanlığını kazandırmayın.”

Ceviz beyni geliştirir
“Çiğ sebzelerden domates, salatalık, maydanoz, biber gibi yeşillikler ile dilimlenmiş taze meyveler ile beyni geliştiren yağlı tohumlardan ceviz, fındık ve bademi tercih edebilirsiniz.”

***

BESLENME ÇANTASI NASIL HAZIRLANMALI?
Medicana İnternational İstanbul Hastanesi Beslenme ve Diyet Uzmanı Gül Özen, ara öğün yapmayan çocukların atıştırmalıkları daha çok tükettiğini ve ana öğünleri de atlayabildiklerini ifade ederek şu önerilerde bulunuyor:

Ara öğün alışkanlığı kazandırın
“Çocuğunuzun beslenmesi okulda verilmiyorsa; çantasına kahvaltıdan öğle yemeğine kadar ve öğleden akşam yemeğine kadar ara öğün koyma alışkanlığı kazanın. Bu şekilde daha dengeli beslenecektir. Doğru ara öğün yapan çocuk ana öğününü atlamaz ve düzenli yer.”

Kuruyemiş ve meyve başarıyı artırır
“En güzel tercihler; taze veya kuru meyveler, fındık, ceviz, badem, 1 kutu süt veya ayran, 1 dilim evde yapılmış kek veya kurabiye olabilir. Özellikle fındık, ceviz, badem gibi kuruyemişler ve kuru kayısı, kuru incir, kuru üzüm gibi kuru meyveler hem çocuğun okul başarısını olumlu etkileyeceği hem de enerji vereceği için beslenme çantasında yer almalıdır.”

Tahıllı ekmeklerle sandviç hazırlayın
“Ana öğün için ise bozulacak, kokacak ya da yerken hijyen sorunu yaşatabilecek yemeklerden kaçınmalı, çok tahıllı ekmeklerle hazırlanmış sandviçler (içeriğine her gün farklı bir malzeme katarak bıkkınlık önlenmelidir), mevsiminde meyve, yoğurt, söğüş yenebilecek sebzeler, UHT kutulu sütler veya katkısız meyve suları, kuru yemişler, kuru meyveler tercih edilmelidir.”