DEMİRYOLLARINDA HIZLI DEĞİŞİM

Geçmişiyle, bugünüyle ve geleceğiyle demiryollarını hesaba katmadan, Türkiye’nin ekonomik hayatını, sosyal değişimlerini, modernleşme çabalarını, kalkınma hamlelerini, hatta yakın dönem kültür tarihini bile doğru anlamak, doğru değerlendirmek mümkün değil. Cumhuriyetin kuruluş döneminde Türk sanayisinin, Türk ekonomisinin lokomotif sektörü demiryolu yapımı olmuştu. Bugünkü sanayimizin ve dünyanın 17. büyük ekonomisi oluşumuzun harcında da demiryolları yatıyor dersek abartmış olmayız.

2003 yılında Ulaştırma Ana Plan Stratejisi’nin hazırlamasına kadar demiryolları hep arka planda kaldı. Demiryolunu öncelikli olarak ele alan bu stratejinin hayata geçmesinin ardından demiryolları Cumhuriyet dönemindeki o ihtişamlı günlerine tekrar geri dönmeye başladı. Hatta Türk Demiryolu sanayisi oluşturulmaya başlandı. Türkiye, Avrupa’da 6. dünyada ise 8. hızlı trene sahip ülke oldu. Yüzyılın projesi Marmaray’la Asya-Avrupa kıtaları kesintisiz demiryoluyla bağlandı. Büyük Atatürk’ün ‘refah ve uygarlık yolu’ dediği demiryolları düştüğü yerden yeniden doğruldu.

2014 yılında da demiryollarımıza yaptığımız yatırım miktarı 5,4 milyar lira ile önemli bir rakama ulaştı. Ancak bu yıl için yapacağımız yatırım miktarı ile kendi rekorumuzu da kıracağız. Yılsonuna kadar 9 milyar liraya yakın yatırım yapmış olacağız. Bu kapsamda Türkiye-Gürcistan (Kars-Tiflis)  demiryolu inşaatını bitireceğiz. Konya-Karaman Hızlı Tren hattını tamamlayacağız. 844 kilometrelik demiryolunu bu yıl yenileyerek 2015 yılı sonunda hatlarımızın tamamını yenilemiş olacağız. Ayrıca bu yılın sonuna kadar 3. Köprü ve 3. Havalimanı-Halkalı yeni demiryolu proje hazırlama çalışmalarına da başlamış olacağız. Gaziray’ın yapımına başlayacağız. Halkalı-Kapıkule yeni demiryolu proje hazırlama çalışmalarını da tamamlamış olacağız. Mersin (Yenice) Lojistik Merkezi’nin 1. etabı da bu yıl içinde hizmete açılacak. Ve bu yıl artık demiryollarının serbestleştirilme sürecini de tamamlıyoruz. Bu süreç ile sağlıklı, rekabetçi, hizmet kalitesi yüksek, güvenli bir ulusal demiryolu ulaşımına da tamamen ulaşmış olacağız.

İyi yolculuklar…