DÖNÜŞÜM ÇAĞININ KODLARI

Orta vadede tüm sektörlerin önemli bir dönüşümden geçeceği bir döneme girdik. Bu nedenle de hizmet verilen sektör özelinde fark yaratabilmenin bir numaralı kuralı, tüketicilerin değişik ihtiyaçlarına yanıt verebilen çözümler üretebilmek olacak. Uzay turizminden tekstile, perakendeden seyahat sektörüne kadar pek çok alanda yepyeni bir dönüşüm başlatacak girişimleri, inovatif bir bakış açısıyla analiz ettik.

Tüm tasarımlar teknolojinin hâkimiyetinde
Dünya genelinde yapılan araştırmalar ve fütüristlerin öngörüleri doğrultusunda 2030 ve sonrasında en dikkat çekici gelişmelerin, uzay turizmi alanında yaşanacağı gözlemleniyor. Uzay turizmine hitap eden yeni perakende mağazaları açılacak ve uzayda giyilebilecek tasarımlara yönelik mağazalar devreye girecek. Şu an zaten birçok marka bu konuda çalışmaya başladı bile…Örneğin, Yohji Yamamato, Ocak 2016’dan bu yana Adidas ve Virgin Galactic ile birlikte bu konuya yönelik tasarımlar üzerinde çalışıyor. Özellikle hafif, ağırlığı olmayan hi-tech malzemeler kullanılacak.

Aksesuarlar ve güzellik ürünleri de uzaya yönelik olarak geliştirilecek. Hazır giyim-tekstil sektörlerinde de farklı konseptler üzerinde çalışılıyor. Örneğin Levi’s, 2017 yaz sezonu kapsamında üzerinde alıcı-verici teller olan bir mont tasarladı. Artık telefonunuzu montunuza taktığınız anda yaptığınız hareketleri algılayarak, kimi aramak istediğinizi anlayabilecek. Bu dokunmatik monta ‘jacquard enabled jacket’ deniyor. İnsanlar artık dokunduğu şeyleri severek kullanmak istiyor. Çok sevdiğiniz bir atkınız var diyelim. Aynı zamanda müzik dinlemek de en büyük keyfiniz. Bu atkıya takılan bir çip sayesinde ekstra bir kulaklık kullanmadan müzik dinleyebileceğimiz ya da telefonda konuşabileceğimiz bir dönem başlayacak.

Perakende sektörünün odak noktası deneyim olacak 
Peki, orta vadede perakende sektöründe ne gibi farklı gelişmeler yaşanacak? İnsanlar artık mağaza odaklı alışveriş yapmaktan çok, sıra dışı bir alışveriş deneyimi yaşamak istiyor. Londra’daki The Dandy Lab mağazasının ortağı Peter Jeun Ho Tsang, bu konuda önemli bir çalışmaya imza attı. The Dandy Lab mağazasındaki ürünlerle sanki bir laboratuvar ortamındaymışçasına oynanabiliyor. Dolayısıyla The Dandy Lab, deneyimsel mağazacılığın da ilk örnekleri arasında yer alıyor. Burada alışveriş yapan kişilere özel bir form dolduruluyor. Favori renginizin ne olduğunu belirttiyseniz, bir sonraki gelişinizde daha siz sormadan beğendiğiniz renklere yönelik ürün seçenekleri sunuluyor.

Artık mağazalar bireylerin girip ürün soracağı yerler olmaktan çıkacak ve ürünlerin tüketiciye farklı deneyimler katacağı yerlere dönüşecek. Bu sadece kıyafet alışverişi ile de ilgili olmayacak. Herhangi bir zücaciye mağazasına gittiğinizde çevrenizde bardak ya da tabak gibi aksesuarlar olmayacak. Sizi belki de bir restoran gibi karşılayacaklar. İstediğiniz dekordaki bir sofraya oturup, o sofrada yemek yiyip, tabak, bardak ve çatalı deneyimledikten sonra satın almaya karar vereceksiniz.

Ev teknolojilerinden kişiye özel seyahatlere
Ev teknolojilerinde önemli gelişmeler yaşanacak. Evdeki bütün teknolojik donanımları arabanızdan bile kontrol edebileceğiniz bir yapı gelişecek. O gün ne kadar su içmeniz gerektiği konusunda size bilgi verecek farklı mutfak aletleri yaşamımıza girecek. Evinizdeki tüm araçlar, sizi tanıyacak. Bireyin her konuda en tasarruflu şekilde hareket etmesini kolaylaştıracak akıllı evler gündeme gelecek. İşten eve geldiğinizde alacağınız her hizmet, alışkanlıklarınıza göre programlanacak.

Google, Amazon gibi markalar da şu an konuşabilen asistanlar üzerinde çalışıyor. Ürünler de akıllı olmaya başlayacak. Örneğin, su arıtma cihazının filtresi eskimeye başladıysa, kendi kendine yeni filtre siparişi verebilecek. Buzdolaplarını ‘patates bittiğinde ya da et bittiğinde sipariş ver’ tarzında programlayabileceğiz.

Farklı alanlarda kendini gösteren bu değişim, seyahat sektörünü de etkisi altına alacak. Yükselen trend ise ‘tek başına seyahat’ olacak. Aile tatillerini tercih edenler ise bir yeri gezmek yerine, gidilen ülkede farklı bir deneyim sahibi olmayı hedefliyor. Örneğin; Aspen’de kar motosikletiyle gezmek ve ekstrem deneyimler kazanmak gibi farklı isteklerin devreye gireceği bir dönem başlayacak.