HASTALIKLARI UZAK TUTAN ALTIN KURALLAR

Sağlıklı bir hayatımızın olması, hepimizin arzusu… Ancak günlük yaşam içinde unuttuğumuz, yapmadığımız birçok davranış şekli bizi sağlıklı bir yaşam sürmekten uzaklaştırıyor, hastalıklara yakınlaştırıyor. Uzmanlar sağlıklı bir beden ve cilde sahip olabilmek için neler yapmamız gerektiğini anlatıyor…

10 adımda sağlıklı yaşayın
Her insan mutlaka sağlıklı bir yaşam sürdürmek ister fakat sağlıklı olmak için neler yapıyoruz? Yediğimize, içtiğimize, hareketlerimize dikkat ediyor muyuz? Özel Medicana Hastanesi Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Uzmanı Dr. Gamze Yılmaz Yanartaş, sağlıklı bir yaşam için önerilerini şöyle sıralıyor: “Sabah uyanır uyanmaz içeceğiniz bir bardak su doğrudan bağırsaklarınızı temizler ve metabolizmanızı canlandırır. Gün içinde en az 1,5 lt su içmeye gayret etmek gerekir.”

“Yemek yerken yavaş ve sakin şekilde yemeye gayret edin. Yemek vakitlerini uzun tutmaya çalışın. Hızlı yenilen yemek tokluk hissi yaratmayacağından daha çok yeme isteği uyandırır.  Haftada dört gün, yarım saatlik yürüyüşler yapmaya çalışın. Boş zamanlarınızda fiziksel olarak aktif olun. Aralıklı olarak ve yaş grubunuza göre, doktorunuzun önerdiği şekilde bu takviyeleri almaktan çekinmeyin.”

Liften zengin beslenmeye dikkat edin
“Aldığınız lif miktarını ikiye katlayın. Yeni yapılan bir araştırmada, aldığı lif miktarını ikiye katlayan kişilerde kolon kanserine bağlı ölüm oranlarının yaklaşık %40 azaldığı ortaya çıkmıştır. Bu yüzden günde en az 25 gram lif almaya çalışın. Hayatınızı daha anlamlı hale getirecek hedefler bulun. Psikolojinizi ve bağışıklık sisteminiz iyileşir. Stresle mücadele bazen zor olsa da hobiler, arkadaş ve dost görüşmeleri, spor, müzik ve sosyal dayanışma çalışmaları size yardımcı olabilir.”

Düzenli sağlık kontrolleri yaptırın
“Düzenli bir şekilde hekiminizle görüşerek check-up yaptırın. Vücudunuzda biriken toksinlerden aralıklı olarak arınmaya çalışın. Sigarayı bırakmak için gerekirse akupunktur, tütün patchleri, ilaçlar ve biyorezonans tedavilerinden faydalanın. Diyet ve spor yapmanın yanı sıra başta akupunktur olmak üzere, iştah kontrolü ve zayıflama için mevcut tedaviler size iyi gelebilir.”

Vücudunuzun sinyallerini iyi dinleyin
Vücudumuz çok iyi organize edilmiş bir sisteme sahip. Bu sistem dâhilinde ters giden bir durum söz konusu olduğunda vücudumuz sinyal vermeye başlar. Sinyalleri iyi dinleyerek ve ihmal etmeyerek önlemlerimizi alabiliriz. Özel Medicana Konya Hastanesi İç Hastalıkları Uzmanı Dr. Selda Geçer de günümüzde en çok rastlanan hastalıkların belirtilerini şöyle anlatıyor:

Baş ağrısı ve halsizliğe dikkat
“Yüksek tansiyon; yüksek tansiyon, özellikle kan basıncının aşırı yükseldiği dönemlerde, donuk bir baş ağrısı, boyun zonklaması, göğüs ağrısı, kulak çınlaması, hafif baş dönmesi, ara ara burun kanaması gibi belirtilere neden olmakla birlikte çoğunlukla hiç bir belirtiye yol açmaz. Rutin tansiyon ölçtürmeyi ihmal etmeyin.”

“Anemi; halsizlik, kalp çarpıntısı, uyuma isteği, hareketlerde kısıtlanma, fiziksel aktivite sonrasında nefes nefese kalma gibi belirtilerle kendini gösterir.”

“Gastrit; kronik gastritte, karnın üst tarafında ağrı, mide bulantısı, kusma meydana gelebilir. Geğirti, iştah azalması, şişkinlik görülebilir. Akut gastritte, midede yanma, basınç ve ağrı görülür.”

Aşırı susama ve sık idrara dikkat
“Diyabet; aşırı susama, sık idrara çıkma, yorgunluk ve açıklanamayan kilo kaybı, sık görülen belirtiler olmakla birlikte hiçbir açık belirti de olmayabilir. Bu belirtilerden biri veya birkaçı var ise vakit geçirmeden bir sağlık kuruluşuna giderek danışınız.”

“Enfeksiyon; en sık görülen genel belirtiler; ateş, halsizlik, iştahsızlık, kilo kaybı, deri döküntüleri ve ağrılardır.”

Eklem ve kas ağrıları şiddetli mi?
“Romatizma; romatizması bulunan kişiler, romatizma belirtilerini çoğunlukla “eklem ve/veya kas ağrısı” olarak tanımlamaktadır. İltihabın neden olduğu ağrılar hafif, aniden gelen, bir kaç saat süren ağrılardan, şiddetli, günlerce devam eden ve günlük hayatı etkileyen ağrılara kadar geniş bir yelpazede görülebilir. Bu ağrılara, eklemlerin sertleşmesi, örneğin parmakların sabah kalktığınızda kitlenmesi gibi belirtiler eşlik edebilir.”

“Akut Hepatit B; yorgunluk, ağrılar ve sızı, ateş ve/veya iştah kaybı gibi genel grip benzeri belirtileriniz olabilir. Bazıları kendilerini sigara ve alkole tolere edemez bulur.”

Her mevsim güneşten korunun
Zamanın ve hayata getirdiği lekeler, sivilceler, kırışıklıklar ya da sarkmaların tamamen önüne geçemesek de ertelenebilir ya da azaltabiliriz. Medicana Sivas Hastanesi Dermatoloji Uzmanı Dr. Selma Uçar, sağlıklı, parlak ve pürüzsüz bir cilde sahip olmak için bazı basit kuralları hatırlatıyor:

Güneş ürünleri kullanın
“Cildimizi güneş ışınlarının neden olabileceği yaşlanma, kırışıklık ve sarkmalardan korumak için her mevsim güneş kremi kullanmak çok önemli. ‘Bir tane sigaradan ne olur, demeyin. Sigara içmek cildin daha çabuk yaşlanmasına neden oluyor. Sigara içiyorsanız zamanla cildinizde daha derin ve çok kırışık oluşabilir. Boyun ve dekoltenizin derisi yüzünüz kadar hassas. Zarif ve bakımlı boyun için yüze uygulanan anti-aging, güneş ve arındırıcı bakım ürünlerini boyun ve dekoltenize de uygulayın.”

Gözlerinizi koruyun
“Gözlerinizin etrafındaki deri vücudumuzdaki en ince ve hassas bölge… Sürekli gözlerinizi ovuşturmaktan vazgeçin. Uygun ve kaliteli anti-aging göz jel veya kremlerini kullanın. Siyah noktalar ve sivilceler bazen ‘gel sık beni’ diye çağırır. Sivilceleri sıkmak daha çok enflamasyona, enfeksiyona ve çirkin yara izlerine neden olur. Bu yüzden en iyisi sıkmanın cazibesine kapılmayıp ellerinizi yüzünüzden uzak tutmak! Gereğinden fazla arındırıcı (peeling) kullanmak cildin hassas dengesini bozabilir, yağ üretimini artırabilir ve kuruluğa veya daha çok sivilceye neden olabilir. Cilt tipinize göre haftada 1 veya maksimum 2 kere arındırıcı kullanmanız yeterli.”

Yüzünüzü yıkamadan yatmayın
“Gün içerisinde yüzde biriken kirleri, kullanılan makyaj malzemelerini ve bütün gün üretilen yağı yüzünüzden temizlemeden uyumak gözenekleri tıkayıp akne ve siyah noktalara neden olur. Üstelik cildin cansız ve sağlıksız görünmesine yol açar. Bir sürü ürünü aynı anda kullanmak her zaman iyi olmayabilir. Temizle, tonikle, nemlendir sırasına dikkat ederek birbiriyle uyumlu kaliteli ürünler kullanmak cildin elastikiyetini ve dengesini korur.”