HER TARAFIM AĞRIYOR DİYORSANIZ MAYADAN UZAK DURUN

‘Sabahları uyanamıyorum’, ‘sürekli yorgunum’, ‘kaslarım ağrıyor’ diyenlerin hastalığı ‘fibromiyalji’ özellikle kadınları esir alıyor. Dengeli beslenme ve açık havada yürüyerek hastalığı durdurabilirsiniz.

Çağın hastalığı ‘fibromiyalji’ modern insanı esir aldı! ‘Her tarafım ağrıyor’, ‘sabahları uyanamıyorum’, ‘sürekli yorgunum’ diyenlerin sayısı her geçen gün artıyor. Ağrılardan ve yorgunluktan kurtulmak istiyorsanız; kar kış demeyin yürüyüş yapın ve katkılı, mayalı gıdalardan uzak durun!

Medical Park Göztepe Hastane Kompleksi Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Uzmanı Dr. Ruhsan Koç; modern insanı esir alan fibromiyalji hastalığıyla ilgili bilgiler verdi:

“Kas romatizması olarak da bilinen fibromiyalji; yaygın vücut ağrıları ve halsizlik ile kendini gösteren bir kronik ağrı sendromudur. En belirgin özelliği yaygın kas ağrılarıdır. Hastaların günlük yaşantılarını olumsuz yönde etkiler ve iş gücü kaybına neden olur. Yaygın vücut ağrılarının yanı sıra halsizlik, yorgunluk, isteksizlik, uyku bozukluğu ve dolayısıyla sabah yorgun uyanma ve tutukluk şikâyetleri mevcuttur. Sabah yorgun kalkıyorum diyen hasta, gün boyu aynı yorgunluk hissiyle bir şey yapmak istemez.”

EN ÇOK 30-50 YAŞ ARASI
+ Görülme sıklığı kadınlarda yüzde 3-4, erkeklerde yüzde 0.5 olarak bildirilmiştir. Hastaların yüzde 70-80 kadarı kadınlardır. Her yaş grubunda görülebildiği gibi, en sık 30-50 yaş grubunda rastlanmaktadır.
+ Vücudun alt ve/veya üst yarısında ağrılar mevcuttur. Bu hastalarda tipik olarak boyun ve sırt bölgesindeki ağrılara baş ağrısı da eşlik eder. Mide ağrısı, ağrılı adet dönemleri, kabızlık, nefes almada zorlanma hissi, çarpıntı, zaman zaman ellerde uyuşma, gözlerde ve ağızda kuruluk hissi ve depresif semptomlar hastanın şikâyetleri arasında yer alır.

SOĞUK HAVALARDA ARTIYOR
+ Özellikle soğuk havalarda ve mevsim değişikliklerinde şikâyetlerde artış olur. Soğuk havalarda hastaların şikâyetlerinde bariz bir şekilde artış gözlenir. Bu dönemlerde hastalarımızın hayat kalitelerinde ve iş gücünde gözle görülür bir azalma olur.
+ Soğuk havalarda artan yaygın kas ağrıları, halsizlik, yorgunluk ve isteksizlik şikâyetleri için hastalara bu dönemde daha çok egzersiz öneriyoruz. Dengeli beslenmeleri, açık havada bol bol yürüyüş yapmaları başlıca önerilerimiz arasında yer alıyor.

TEDAVİSİ KİŞİYE ÖZEL DÜZENLENMELİ
+ Tek bir standart tedavi yolu yoktur. İlaç tedavisinin yanı sıra, egzersiz, masaj ve fizik tedavi de birlikte yapılmalıdır.
+ Egzersiz tedavisi, sıklıkla önerdiğimiz ve hastaların ağrıları yanında günlük yaşam kalitesini de artıran bir tedavi yöntemidir. Kişiye özel fiziksel egzersiz programı düzenlenmeli.
+ Hastaların tedaviye yardımcı olması açısından diyetleri yani beslenme alışkanlıkları da yeniden düzenlenmeli. Gerektiğinde psikiyatrik destek verilmeli.

DEPRESYONLA KARIŞIYOR!
+ Fibromiyalji sendromu; ortak şikâyetler nedeniyle depresyonla çok sık karıştırılıyor. Uyku bozukluğu, mutsuzluk, hayattan zevk alamama, isteksizlik ve halsizlik; depresyonla en sık karıştırılan bulgulardır. Bunun dışında birtakım iltihaplı romatizmal hastalıklarla da karıştırılabilir.

MAYALI VE KATKILI GIDA TETİKLİYOR
Şu yiyeceklerin fibromiyaljide ağrıyı tetikleyebileceği tespit edilmiştir:
+ Aspartan (doğal tatlandırıcı)  içeren yiyecekler
+ Hazır dondurulmuş gıdalarda bulunan MSG (monosodyum glutamat) ve jambon, salam gibi gıdalarda çok fazla bulunan nitratlar gibi gıda koruyucular dâhil yiyecek katkıları
+ Şeker, fruktoz ve basit karbonhidratlar
+ Kafein; çay, kahve, kola ve çikolata
+ Maya içeren gıdalar: Bira, şarap ve salata sosları gibi fermente edilmiş yiyecek ve içecekler, mayalı hamurdan yapılan poğaça, pizza ve ekmekler ayrıca kuru meyveler, hazır meyve suları vb.
+ Patlıcan, acı biber gibi bazı bitkiler

HAFTADA ÜÇ GÜN BALIK YİYİN!
Fibromiyalji hastalarına aşağıdaki gıdalara ağırlık vermesi tavsiye edilebilir:
+  Haftada üç gün balık
+  Keten tohumu
+  Ceviz
+  Omega 3 yağ asit takviyesi
+  Zeytinyağı tercih etmeliyiz.
+  B, C ve D grubu vitaminler takviye olarak alınabilir.
+  Karbonhidrat tercih edilecek ise bol tahıllı olanları, kepekli, çavdarlı ekmekleri, bulgur ve kepekli makarnaları tercih etmeliyiz.