İŞ MODELİNİZİ DOĞRU KURGULAYIN

Dünya genelinde 28 dile çevrilerek, 900 binden fazla satış yapan Business Model Generation (İş Modeli Üretimi) kitabının yapımcısı ve Business Models Inc’in CEO’su Patrick van der Pijl, küresel iş dünyasının en önemli iş modeli stratejistlerinden biri… Günümüzde iş modellerinin veriler üzerine inşa edildiğini ve şirketlerin artık start-up’lar gibi düşünmesi gerektiğini belirten Patrick van der Pijl’in tavsiyeleri pek çok şirkete, girişimciye ve profesyonele inovatif bir yol haritası sunacak.

Yeni yetenekler ve yeni bir zihniyet
Yazarlığını Alex Osterwalder ve Yves Pigneur’ın yaptığı, Alan Smith’in tasarımcı ve Tim Clark’ın ise editörlüğünü üstlendiği İş Modeli Üretimi adlı kitap, toplu kitle fonlamasıyla, 45 ülkeden 470 kişi tarafından fonlanarak basıldı. Bugüne kadar çeşitli sektörlerde ve farklı ülkelerde aralarında Toyota, Fujitsu, Intel, Microsoft, Deloitte, Herman Miller gibi kurumların yer aldığı 300’ü aşkın şirkete inovatif iş modelleri alanında danışmanlık veren Business Models Inc’in CEO’su Patrick van der Pijl, hedef kitlesinin sahip olduğu iş modellerine tamamen farklı bir açıdan bakmalarını sağlıyor. Bu süreci ise ‘iş modeli tuvali, vizyon tuvali, bağlam tuvali, değer önerme tasarımcısı, grafik kolaylaştırma ve birlikte yaratma teknikleri’ gibi çeşitli yeni ve görsel araçlarla yönlendiriyor.

Kendi işinizi nasıl tasarlayabilirsiniz?
Danimarka’dan Japonya’ya, ABD’den Rusya’ya, Belçika’dan Tayvan’a kadar farklı ülkelerde 200’ün üzerinde konuşma yapan ve iş modeli tasarımına yönelik eğitim veren Patrick van der Pijl, inovasyonda yeni yolun; araçlar, yeni yetenekler ve yeni bir zihniyet olduğunun altını çiziyor. Müşterilerin ihtiyaçlarını, sıkıntılarını ve kazançlarını doğru gözlemlemenin başarıya giden yolda atılacak en büyük adım olduğunu belirtiyor.

Küresel çapta Abnamro, ING Bank, Philips, Schiphol Airport, 3M, Mars, Wrigley, Amgen, Teijin, Intel, Microsoft, Fujitsu gibi 500’ün üzerinde marka ile iş birliği yaptıklarını ve müşteri deneyimlerini farklılaştırmaya odaklandıklarını belirten Patrick van der Pijl, İş Modeli Üretimi kitabının yatırımcısı olarak okuyuculara nasıl bir mesaj vermek istediklerini ise şöyle özetliyor: “Bu kitap aracılığıyla okuyuculara, müşterilerine nasıl değer katacaklarını ve yeni iş modellerini nasıl ortaya çıkaracaklarını gösteren iş modeli tuvali gibi basit araçlarla, kendi işlerini tasarlayabileceklerinin mesajını veriyoruz. Herkesin rahatlıkla anlayabileceği basit ve görsel araçlar ile bunu başarabileceklerini söylüyoruz.”

Fark yaratacak iş modelleri kurgulanmalı
2016 yol haritaları hakkında da bilgi veren Pijl, “Strateji ve inovasyon alanında pratik düşüncenin lideri olmayı hedefliyoruz. Bunun için şu an ‘How to Design Better Business’ (Daha İyi İş Nasıl Tasarlanır) adlı kitabım üzerinde çalışıyorum. Markaların daha müşteri odaklı bir yaklaşım benimsemeleri gerektiğini düşünüyorum. Şirketlerin artık start-up’lar gibi düşünmesi ve faaliyette bulunması gerekiyor. Yani sınırlı zamanda kısıtlı kaynaklar ile çalışabilmeyi öğrenmeliler. Fark yaratacak iş modelleri kurgulayabilmek için geçmişte olanların bir kenara bırakılması şart. Müşterilerin davranış ve sezgilerinin temel alındığı bir bakış açısı gerekiyor. Kendi işinizi kendiniz tasarlayabilirsiniz.” diyor.

İş modelleri veriler üzerine inşa ediliyor
Patrick van der Pijl, marka ve kurumların en çok hangi konularda hatalı karar verdikleri hakkında ise şu açıklamada bulunuyor: “Şirketler özellikle eski ve yanlış varsayımlar üzerinde tartışmalar yaparak çok fazla zaman harcıyor. Hâlbuki müşteriler bunu istemiyor. Bu doğru bir yöntem değil. Şirketler müşterilerine ne istediklerini soruyor mu? Çok fazla boş konuşma ve tartışma yaşanıyor ve bu şirketler doğru müşteri verilerine dayanmadan, müşterilerinin ne istediklerini bildiklerini düşünüyor. Artık şirketler toplantılarını azaltmalı, fonksiyonlarını kısıtlamalı ve binalarından çıkarak doğrudan müşteriler ile konuşmalı… Şirketler artık çok taraflı platformlara eğilim gösteriyor. Uber, Alibaba ve Airbnb bu şirketlere örnek gösterilebilir.”

Yakın gelecekte sağlık, medya, finans, teknoloji ve perakende gibi baskı altında olan sektörlerin inovatif iş modelleri kurgulanması sürecine yön vereceğini belirten Pijl, “Köklü değişikler gerek fiziksel gerekse dijital dünyada yaşanıyor. Artık şirketler dijital dünyadan başlangıç yapıyor. Günümüzde iş modelleri veriler üzerine inşa ediliyor. Gelecekte özellikle istihdam alanında yeni platformlar ortaya çıkacak.” diyor.