KAPALIÇARŞI: EN PAHALI TİCARİ MEKÂN

Türkiye’nin dünyaca üne sahip mekânlarından biri olan 550 yıllık Kapalıçarşı,  İstanbul’un Champs Elysées’si (Şanzelize) olarak anılıyor. Günde 500 bin kişi ağırlayan çarşının Kalpakçılar Caddesi, dünyanın en pahalı ticari mekânlarından biri…

Alışveriş dediğimizde hemen herkesin aklına alışveriş merkezleri (AVM) geliyor. İstanbul’dan Adana’ya Ankara’dan İzmir’e Diyarbakır’a kadar Türkiye’nin dört bir yanında birbiri ardına AVM’ler açılıyor. Bunların bir kısmı yanlış uygulamalar nedeniyle kapanmaya mahkûm oluyor… Kriz dönemlerinde döviz ile kiralanan AVM mağazaları zor duruma düşerken 550 yıldan bu yana faaliyet gösteren Kapalıçarşı, İstanbul’da sessiz sedasız büyük cirolara ulaşan ve rekor dükkân fiyatlarına sahip olması ile hala popüler bir mekân oluyor.

Öyle ki dünyanın en pahalı caddelerinden biri olan Paris’in Champs Elysées’si ile yarışacak kadar iddialı. Sadece Türkiye’nin değil dünyanın en pahalı mekânlarından biri olarak öne çıkıyor. EVA Gayrimenkul Değerleme’nin araştırmasına göre Kapalıçarşı’daki dükkân fiyatları İstanbul’un en popüler caddelerindeki ticari mekânlardan çok daha değerli. Araştırma, dünyanın en pahalı ticari mülklerinin New York 5. Cadde, Hong Kong Causeway Bay ve Paris Champs Elysées’de olduğunu ortaya koyuyor. Bu mekânlarda metrekare fiyatları 700 ila 900 bin ABD doları arasında değişiyor.

Araştırmada, Kapalıçarşı’nın ‘Grand Bazaar’ namıyla dünya çapında bir üne sahip olduğuna da dikkat çekiliyor. İstanbul’a gelen yabancı turistin önemli bir bölümünün Kapalıçarşı’yı ziyaret etmeden Türkiye’den ayrılmadıklarına da işaret ediliyor.

Günde 500 bin kişi
Perakende ticari hayatta Türkiye’nin en büyük değerinin Kapalıçarşı olduğuna dikkat çekilirken, 1461 yılında inşasına başlanan Kapalıçarşı’da bugün 64 cadde ve sokak, iki bedesten, 16 han ve 11 ana kapı bulunuyor. Toplamda 30 bin metrekare büyüklüğündeki çarşıda 3 bin 600 dükkân yer alıyor. Günümüzde yanlış tercihler nedeniyle modern AVM’lerin bir bölümü kısa bir zamanda fonksiyonlarını yitirip kapanmaya yüz tutarken günde 500 bin kişi tarafından ziyaret edilen Kapalıçarşı’nın her yıl rekor üstüne rekor kırdığına işaret ediliyor.

Lonca mantığı
Lonca mantığı çerçevesinde aynı işi yapan meslek erbabının belli bir sokakta faaliyet gösterdiği Kapalıçarşı, bu özelliği ile de ayakta kalmayı başardı. Bu yapı da çarşıdaki sokak isimlerinin günümüze yorgancılar, kalpakçılar, aynacılar, terlikçiler, fesciler, keseciler olarak gelmesini sağladı. Zaman içinde yaşanan değişimlere Kapalıçarşı’nın hızla ayak uydurduğu da gözleniyor. Kalpakçılar Caddesi’nde bugün sadece kuyumcuların faaliyet göstermesi bunun en güzel örneği.

 Burada gelenek hâkim
Kapalıçarşı’daki ticari mantığın arkasında gelenek ve göreneğin önemli bir rolü olduğu aşikâr. Çarşıda hala dükkân satış fiyatlarının kilo altın üzerinden yapılması, dükkân satışa çıkarılmadan önce nezaketen komşu dükkân sahiplerine alıp almayacaklarının sorulması ve satışların bu mantık doğrultusunda sessiz sedasız yapılması gibi…

65 ila 85 kg altın ediyor
Kuyumcuların faaliyet gösterdiği Nuruosmaniye’den Beyazıt Kapısı’na uzanan Kalpakçılar Caddesi’nde bir dükkân fiyatı 65 ila 85 kilo altın arasında değişiyor. Ortalama 5-7 metrekare arasındaki dükkânlar ise fiziken küçük, ticari açıdan ise büyük oluyor. Dükkânların metrekare satış fiyatı 400 bin ila 725 bin dolar arasında değişiyor. Bu fiyatlar da Kalpakçılar Caddesi’ni dünyanın en değerli ticari lokasyonlarından biri haline getiriyor.