MARMARAY İLE İLGİLİ MERAK EDİLENLER

MARMARAY İLE İLGİLİ MERAK EDİLENLER

TCDD Genel Müdür Süleyman Karaman, işletimini yaptıkları Marmaray ile ilgili kamuoyunun gündemine gelen, “Marmaray tamamlanmadan işletmeye açıldı.” ve “Marmaray ilk seferlerinde arızalandı?” gibi iddialara cevap verdi. Genel Müdür ayrıca Marmaray ile ilgili doğru bilinen yanlışları ve merak edilenleri de yanıtladı.

Marmaray tamamlanmadan mı işletmeye açıldı?
Marmaray tamamlandı. İnşaatı yapan müteahhit firma bize  buranın tamamlandığını bildiren bir rapor verdi. Müşavir firma da buranın tamamlandığına dair raporu onayladı. Sonra inşaatın kontrolörlüğünü yapan Bakanlığımız Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü ‘burası tamamlandı’ diye kabulünü  yaptı. Biz de uluslararası sertifikasyon kuruluşu TÜV-SÜD’den banliyö sisteminin güvenle işletilebilir olduğuna dair belge aldık ve onun üzerine işletmeye başladık. Marmaray’ın tamamlanmadan açıldığı iddiaları doğru değildir.

Marmaray çöker mi?
Böyle bir durum asla yaşanmayacak. Daha projenin inşaatına başlanmadan denizin altındaki toprağın iyileştirilmesi için çalışmalar yapıldı. Ardından da kazıklar çakılarak denizin altı iyileştirildi. Dolayısıyla böyle bir çekmenin olması mümkün değil.

Kumanda merkez yetersiz mi?
Marmaray trenleri Üsküdar’da bulunan modern kumanda merkezlerinden yönetiliyor. Burada bulunan CBTC sistemi, trenleri makiniste gerek duymadan çalıştırabiliyor. Trenin nerede ve hangi hızda gittiği an be an izleniyor. Bir sıkıntı yoksa sistem otomatik işliyor, varsa buradan hemen müdahale ediliyor. Yetersiz iddiası doğru değil.

İlk seferinde arızalandı mı?
Açılış töreni nedeniyle Üsküdar’a gelen 10 binlerce kişi aynı anda trene binmek istedi. İzdiham sonucunda bazı aksaklıklar yaşandı. Artık böyle bir sorun yok.

Trenin sık sık arıza yapması bundan mı?
Aslında trenin bir arıza yaptığı yok. Trende acil durum kolu ve kapı açma butonları var. Yolcular gün içinde onlarca kez acil durum fren kolunu çekiyor. Kol çekilince de tren otomatik olarak duruyor. Zaten kol bunun için var. Kapı açma butonları da öyle. Yolcular, bunu gün içinde onlarca kez çekince, tren otomatik olarak duruyor. Diğer yolcular da arıza oldu zannediyor. Sık sık araza oluyor iddialarını hikâyesi bu.

4 dakika dediniz niye 10 dakikada bir sefer yapıyorsunuz?
Bu da bir başka yanlış anlaşılma. 4 dakika Asya ile Avrupa kıtalarına geçiş süresi. Yani Üsküdar ile Sirkeci arasındaki seyir süresi. 10 dakika ise seferler  arasındaki süre. 12 tren seti ile günlük 216 sefer yapıyoruz. İleride yolculuk sayısına göre bu sefer artırılabilir. Sefer süresi 10 dakikadan 2-3 dakikaya çekilebilir.

Tüpten su sızar mı?
Bu mümkün değil. Çünkü Marmaray denizin dibine tüp şeklinde indirildi ve orada hazırlanan zeminin üzerine tüpler birbirine klape ile bağlandı. Bu su geçirmez şekilde bir conta. Su geçirmesi mümkün değil. Bu da yetmedi contanın iç tarafı betonla kapatıldı ve rijit hale getirildi. Böylece, tüp boydan boya bin 400 metre bir tüp şekline dönüştürüldü. Onun için burada bir sızma mümkün değil. Bu çok teknolojik bir proje.