MODA ARTIK HER YERDE

MODA ARTIK HER YERDE

Türkiye’de son zamanlarda yükselen değerlerden biri de marka ve moda işbirlikleri…

Otomotiv, gıda ve gayrimenkul gibi farklı alanlarda faaliyet gösteren markalar, tasarımın gücünden destek alarak ilerliyor. Ünlü isimlerin tasarımlarındaki sanatsal dokunuşlar, marka konumlandırmasında çarpan etkisi yaratıyor. Yeni nesil araştırma ve stratejik danışmanlık şirketi FutureBright’ın kıdemli davranış uzmanı Nihan Temiz ve moda editörlerinin yorumlarıyla marka-moda sinerjisini yakın markaja aldık.

TV izlerken, dergi okurken ya da sosyal medyada gezinirken, aslında moda markası olmadığı halde görkemli bir moda markası kıvamında pazarlama stratejileri geliştiren markalar dikkatinizi çekmeye başladı mı? Eğer, yanıtınız ‘evet’ ise o zaman doğru yerdesiniz. Bu konuya dair hemen birkaç örnek verelim. Örneğin, içecek devi Coca-Cola… Coca-Cola şişeleri, dünyaca ünlü tasarımcıların özel kreasyonlarıyla zaman zaman yeni bir görünüm kazanıyor. FutureBright Kıdemli Davranış Uzmanı Nihan Temiz, içecek, otomotiv ya da cam tasarımı gibi alanlarda modayla işbirliği yapan markalar hakkında farklı örnekler veriyor: “Markalar moda ile yan yana geldiklerinde, ünlü sanatçıların veya yeni yeteneklerin imzasını taşıyan ürün ve hizmetlere yöneliyor. Coca-Cola şimdiye dek farklı okazyonlar için Manolo Blahnik, Jonathan Saunders, Matthew Williamson, Patricia Field gibi ünlü isimlerle çalıştı. Cam, ev eşyası sektöründe dünyanın önde gelen gruplarından olan Şişecam Topluluğu, Türkiye’den ve dünyadan önde gelen tasarımcılarla birlikte çalışarak, ilk global tasarım markası Nude ile sektöre yeni bir soluk getirdi. Ron Arad, Rony Plesl, Alev Ebüzziya gibi dünyaca ünlü tasarımcıların elinden çıkmış özel tasarım ürünlerden oluşan koleksiyonlarla müşterilerine hitap ediyor.”

BAŞARILI OLMANIN SIRRI 
Temiz, dünyaca ünlü Dice Kayek markasının yaratıcıları Ece Ege ve Ayşe Ege kardeşler tarafından tasarlanan şişelerle lansmanı yapılan Uludağ Premium’un, marka-moda işbirliğine verilecek en başarılı örneklerden biri olduğunu belirtiyor. İstanbul’Entourage Moda Marka Kreatif Ajansı Kurucu Ortağı ve Moda Editörü Serhat Şengül ile Stil Danışmanı Hande Can Yüce’nin yorumları, bu alanda faaliyet göstermek isteyen girişimcilere farklı bir yol haritası sunuyor. Temiz, bu alanda başarılı olmak isteyen markalara nasıl bir yol izlemeleri gerektiği hakkında ise şu tavsiyeleri veriyor: “Özelikle moda sektörü dışındaki markalar, kendilerini geniş kitlelere ulaştırmak ve yeni bir yüzleri olduğunu göstermek adına moda markaları ile etkileşime giriyor. FutureBright olarak geliştirdiğimiz modellerle markaların moda değerini ölçüyor ve hedef kitlesine özgü potansiyel alanları deşifre ediyoruz. Bu alanda başarılı olmak isteyen markaların doğru isimlerle yan yana gelip, takipçilerini peşlerine takmaları gerekiyor. Büyük etkinlikleri sahiplenin. Mercedes-Benz Fashion Week, modanın nasıl sahiplenilebileceğine dair en başarılı örneklerden biri. Blog dünyasında yerinizi alın. Tasarım ruhunun sokaklardan geldiğini unutmayın. Müşterileriniz sayesinde markanızın sokaklarda dolaşmasını sağlayın. Medyada PR faaliyetleriyle öne çıkmaya yönelik stratejiler geliştirin.”

GOODYEAR-PULL&BEAR İŞBİRLİĞİ 
Otomotiv sektörünün öncü markalarından Goodyear’ın Pull&Bear markasıyla yaptığı işbirliği, modanın farklı sektörlerdeki sinerjisine verilebilecek en doğru örneklerden biri. Goodyear’ın IMG Licensing ile yaptığı işbirliği kapsamında, Goodyear vintage t-shirt ve sweatshirt koleksiyonu, 62 ülkede bulunan Pull&Bear mağazaları ile e-ticaret internet sitelerinde satışa sunuldu. Goodyear Vintage moda programı kapsamında vintage jeanler, ceketler, gömlekler ve ayakkabılardan oluşan oldukça popüler bir spor giysi koleksiyonu tasarlandı. Koleksiyon, ayrıca güneş gözlükleri, bavullar, sırt ve okul çantaları gibi diğer sportif tekstil ürünlerine de sahip. Goodyear Lisanslı Ürünler Direktörü Nancy Ray, “Goodyear vintage t-shirt ve sweatshirtleri ile Goodyear markasına duyulan talebi evrensel alanda artırmak için çalışıyoruz. Bu bağlamda gençlerin vazgeçilmez markası Pull&Bear ile yaptığımız işbirliği sayesinde hedeflediğimiz pazara ulaşacağız.” yorumunda bulunuyor. IMG Licensing’in Müdür Yardımcısı Fabrice Faurie ise Pull&Bear’ın Goodyear lisanlı ürünlerini satmasından memnun olduğunu dile getirerek, “İşbirliğimizin amacı Goodyear’ı küresel alanda tanınan ve tercih edilen bir yaşam markası konumunu güçlendirmektir.” diyor.

ÜNLÜLERDEN DESTEK ALINIYOR
Stil danışmanı Hande Can Yüce, marka ve tasarımcı işbirliklerinin; tüketicilerin yenilik arayışı içinde olmaları, değişen trendler, tüketim hızının eskisinden fazla olması ve sosyal medyanın yeni bir mecra haline gelmesi gibi nedenlerden ötürü hızlı bir şekilde arttığını belirtiyor. Farklı sektörlerde faaliyet gösteren markaların artık moda odaklı projeler geliştirmeye başladığını söyleyen Yüce, “Yeni neslin modaya olan merakı ve sokak modasının hızla yükselen trendler arasına girmesi hem moda evlerini hem de kurumsal markaları birlikte çalışmaya zorladı. Bunun için moda ile yakın ilişkisi olmayan markalar; dünyaca ünlü tasarımcılar, ünlüler veya sosyal medya fenomenleri ile işbirliği yaparak farklı hedef kitlelere ulaşmaya çalışıyor. Gıda, telekomünikasyon, otomotiv gibi sektörler, tekstil-moda ilişkisini kıskanır hale geldiler. Mesela Coca-Cola’nın dünyanın en ünlü tasarımcılarına ‘özel koleksiyon’ adı altında tasarlattığı, sınırlı sayıdaki şişe tasarımı kampanyası birçok moda tutkununun koleksiyoner olmasına sebebiyet verdi ve 1.5 dolar olan şişe Coca-Cola fiyatları karaborsada 150 dolardan alıcı bulmayı başardı. Burada tasarımcının kim olduğu, kitlesi ve sektördeki popülaritesi de önemli rol oynuyor.” diyor.

DOĞRU İLETİŞİM PLATFORMU SEÇİLMELİ
Moda kavramının yalnızca moda ve tekstil markaları için değil; kozmetik, teknoloji, otomotiv, turizm gibi sektörlerde de tüketiciyi yakalamak adına doğru bir platform olduğuna dikkat çeken İstanbul’Entourage Moda Marka Kreatif Ajansı Kurucu Ortağı ve Moda Editörü Serhat Şengül, “Dünya devi bir otomobil markasının moda haftalarına sponsor olması, araçlarını moda editörlerinin kullanmasını istemesi tesadüf değil. Rekabet çok ve herkes bu ışıltılı dünyada yer almak isteyince, yaratıcı olan fikirler kazanıyor. Bu noktada markaların yaratıcı ekiplerine ve ajanslara daha çok iş düşüyor. Örneğin bir süpermarket markasının diyet yemek tarifleriyle de bilinen bir moda tasarımcısı/blogger ile videolar hazırlaması bunun güzel bir örneği… Bir fayans markasının ya da otomobil markasının, moda dergilerinde moda çekimine sponsor olması, kendi ürünlerinden alınan ilhamla oluşturulan kombinler ve çekim hikayesi ile moda takipçilerine dokunması diğer başarılı örneklerden. Moda ile yan yana gelen markaların üç noktaya dikkat etmeleri gerekiyor: Öncelikle doğru iletişim platformu seçilmeli. İkinci adım ise doğru projenin seçilmesi. Son olarak doğru frekansla tüketiciye ulaşmak gerekiyor.” yorumunda bulunuyor.