OTOMOBİLİNİZ NE KADAR GÜVENLİ?

OTOMOBİLİNİZ NE KADAR GÜVENLİ?

Otomobillerin güvenlik seviyesini çarpışma testleriyle onaylayan Euro NCAP, bu alandaki en büyük bağımsız otorite. Testler, maksimum 64 km/s hızla yapılırken, bu hızdan fazla çarpışmalar ölümcül hasarlara yol açıyor. Testte alınabilecek en yüksek puansa 5 yıldız.

İşte piyasadaki en yeni modellerin test sonuçları…
Günlük hayatımızın ayrılmaz bir parçası olan otomobillerimiz ne kadar güvenli? Bir tehlike, kaza anında içindekileri ne kadar koruyabiliyor? Bu soruların yanıtlarını vermenin aslında tek yolu, bağımsız çarpışma testi kuruluşu Euro NCAP’ın gerçekleştiği testleri incelemekten geçiyor.

Otomobil üreticilerinin büyük kısmı, kendi çarpışma testlerini, kendi özel pistlerinde gerçek ortamda veya bilgisayar yardımıyla gerçekleştiriyor. Ancak, bunların güvenilirlikleri tartışıldığı için tüm dünya bağımsız bir kuruluşa yani Euro NCAP testlerine itibar ediyor.

Euro NCAP kimdir?
Avrupa’da bağımsız araç çarpışma testi yapan kuruluş olan Euro NCAP’ın kuruluşu 1997 yılına dayanıyor. Kuruluş, şu anda yedi Avrupa hükümeti ile her AB ülkesindeki motorlu araçlar ve tüketici organizasyonları tarafından destekleniyor ve gerçekleştirdikleri testler güvenlik açısından ana kriter olarak dikkate alınıyor. Testlerde başarısız olan modellerin üreticileri, araçlar üzerinde geliştirmeleri yaptıktan sonra tekrar test edilmesini talep edebiliyor. Bu nedenle, kuruluşun test sonuçları özellikle Avrupa’da tüketicilerin satın alma kararında büyük rol oynuyor.

Testler nasıl yapılıyor?
Euro NCAP’ın gerçekleştirdiği testlerde belirli kriterler göz önünde bulunduruluyor. Önden çarpma, yandan çarpma, çocuk güvenliği, direğe çarpma, yayaya çarpma başta olmak üzere çeşitli kriterler sonrasında puanlama yapılıp, sonuca göre yıldız veriliyor. Testlerde alınabilecek en iyi puan 5 yıldızla temsil ediliyor. 3 ve altı yıldız için ‘güvenlik sınırının altında’ yorumu yapılıyor.

Çarpışma hızı 64 km/s
Sanılanın aksine çarpışma testleri çok yüksek hızlarda yapılmıyor. Geçtiğimiz yıllarda yükseltilen limit olan 64 km/s hızla araçlar önden beton bariyerlere çarptırılıyor. Bu hızda bile araç tanınmayacak hale gelip, arka koltuklar iyi sabitlenmemişse ön camdan çıkabiliyor. Fizik kanunları gereği 64 km/s’den büyük hızlarda gerçekleşen çarpışmalar için hiçbir otomobil üreticisi geliştirme yapmak için çalışmıyor. Amaç bu hızda otomobilin içindekileri sağ çıkartmak. O yüzden 90, 100 veya daha büyük hızlarda gerçekleşen direkt çarpışmalar ölümcül olarak değerlendiriliyor.

 

Araçları müşteri gibi alıyorlar
Kuruluş çarpışma testini yapacağı yeni modelleri, araç üzerinde oynama yapılması riskine karşılık, firmadan talep etmeyip, standart bir müşteri gibi piyasadan satın alıyor. Alım işlemi gerçekleştikten sonra araçların seri numaraları üreticiye bildirilip, teste davet ediliyor. Çarpışma testlerinde otomobilin verdiği tepkiler dışında, emniyet kemerleri, hava yastıkları, çocuk koltukları gibi hayati ekipmanlar da değerlendiriliyor.

Mankenler milyon dolar
Çarpışma testlerinde kullanılan ve yolcuları simule eden mankenler (Dummy) de tam bir teknoloji harikası. Her bölgesi özel sensörlerle donatılan mankenlerin çarpışmada aldığı darbelerin şiddeti bu sayede büyük bir hassasiyetle ölçülebiliyor. Kullanılan ileri teknoloji nedeniyle çarpışma testi mankenlerinin fiyatları milyon dolarlara kadar yükseliyor. Yetişkinler dışında çocuk yolcuların kaza anında uğradığı şiddet çocuk mankenler kullanılarak ölçülüyor.