OTONOM ARAÇLAR 2020’DE TÜRKİYE’DE

Sürücüsüz otomobil konseptinin ilk kez ne zaman hayatımıza girdiğini hatırlıyor musunuz? Hemen hatırlatalım, Kara Şimşek hatta orijinal adıyla KITTKnight Industries Two Thousand dizisiyle…Kendi kendine giden otonom araçlar ABD’de ve diğer gelişmiş ülkelerde trafiğe açık yollarda test edilmeye başlandı.Türkiye’nin otomotiv sektöründe ilk uluslararası mühendislik şirketi AVL Türkiye’nin Genel Müdürü Dr. Umut Genç’e, otonom araçların tam olarak ne zaman hayatımıza gireceğini sorduk.

2025’te tüm araçlarda otonom özelliği olacak
Kendi kendine giden araçlara yönelik ilk adım, 1980’de Mercedes-Benz mühendisi olan Ernst Dickmanns sayesinde atıldı. Dickmanns, tasarladığı kamera görüntüsü ile kendini süren robotik araç fikrini somutlaştırdı. Ernst Dickmanns, 1994’te Vamp ve Vita-2 adlı araçlar ile Paris’in 3 şeritli bir otobanında, sıradan bir yoğun trafik durumundayken, saatte 130 kilometre hız ile bin kilometre yol kat etti. Dickmanns, 1995’te ise S-sınıfı bir Mercedes-Benz’i bin 600 kilometrelik mesafeye yani Münih’ten Kopenhag’a götürüp getirmeyi başardı. Günümüzde pek çok otomotiv markası bu konuya yönelik araştırmalar yapıyor. Kendi kendine giden araç sistemlerini yakından takip eden şirketlerden biri de AVL Türkiye. Akıllı araç teknolojileri üzerine Ar-Ge çalışmalarını sürdüren AVL Türkiye, otonom araçlar için değişken hız kontrolü, şerit takip ve uyarı sistemi, otomatik park edebilme, acil durumda otomatik fren yapma, çarpışma önleme ve bisiklet/yaya uyarı sistemlerinin araçlara en uygun şekilde entegrasyonu üzerine çalışıyor. AVL Türkiye Genel Müdürü Dr. Umut Genç, “Otonom araçlara yönelik deneme sürüşlerine başlandı. Bu araçları 2020’de Türkiye’de de görmeye başlayacağız. 2025’te tüm yeni araçların otonom özelliği olacağını öngörüyoruz.” diyor.

Yeni mühendislik uygulamaları gündemde
Otonom araçlarla beraber sektörün de evrimleştiğine dikkat çeken Umut Genç, bu konuda ne gibi çalışmalara odaklandıklarını ise şu şekilde anlatıyor: “Otonom araç çalışmaları ile birlikte pek çok yeni mühendislik uygulaması otomotiv sektörüne girdi. Bu durum, biz mühendisler için büyük bir şans. Gelecek 20 yıl boyunca üzerinde çalışacağımız pek çok yeni konu bulunuyor. AVL olarak otonom araç teknolojilerinin geliştirilmesini dolaylı olarak destekliyoruz. Herkesin bildiği, göz önünde olan teknolojiler (şerit takip sistemi gibi), daha çok sistem sağlayıcılar tarafından geliştiriliyor. AVL ise motor, transmisyon gibi kritik alt sistemlerin otonom sistemlerle entegre edilmesi üzerine çalışıyor. Hem çevreci hem de ekonomik araçlar için ileri teknolojiler geliştiriyoruz. Araçlardaki bütün elektronik beyinlerin yerel ağ ve kablosuz sistemle haberleşmesi üzerine çalışmalara devam ediyoruz. Teknolojinin araçlarda uygulanması aşamasında, aracın verdiği tepkilerin ve sürüşe müdahalesinin istenen seviyeye getirilmesi, sistemlerin performansının değerlendirilmesi ve iyileştirilmesi gibi konularda çalışmalar yürütüyoruz. Dünya genelinde otomotiv Ar-Ge’sine her yıl ortalama 100 milyar dolar harcanıyor. Bu bütçenin bir kısmı artık yavaş yavaş otonom araç teknolojilerine kaydırılacak.”

Otomobiller de telefonlar gibi akıllı olacak
Kendi kendine gidebilen araçları; lazer, radar ve kamera gibi pek çok ileri sensör ile donatılmış ve akıllı yazılımlarla idare edilen, ‘otopilot’ları olan araçlar olarak nitelendiren Genç, “Otonom araçlar, herhangi bir koordinat girilerek A noktasından B noktasına gidebiliyor. İlk olarak uçaklar, otopilot ile uçuyorlardı, şimdi o teknoloji arabalara geliyor. Hatta otonom araçlarda kullanılan bazı algoritmalar, şu an Mars’ta gezen robotların yolunu bulması için de kullanılıyor. Otopilotları en güvenli, en konforlu ve en çevreci şekilde geliştirmemiz gerekecek. Bu sistemlerin motor, transmisyon gibi araçtaki diğer önemli alt sistemlerle ve akıllı trafik yönetim sistemleri en iyi şekilde entegre edilmesi gerekiyor. Güvenlik daha da önemli bir konu olarak kalmaya devam edecek. Elektrik-elektronik ve yazılım mühendisliğinin otomotivdeki ağırlığı artarak devam edecek. Otonom araçlarda değişken hız kontrolü, şerit takip ve uyarı sistemi, otomatik park edebilme, acil durumda otomatik fren yapma, çarpışma önleme, bisiklet/yaya uyarısı gibi sistemler bulunacak. Basit bir anlayışla uçak ya da uzay teknolojileri arabalara giriyor diyebiliriz. Diğer taraftan otomobiller de artık telefonlar gibi ‘akıllı’ olacak.” diyor.