RAMAZAN’DA SOFRALARI SADE HAZIRLAYIN

Günler, haftalar, aylar birbirini kovaladı. Sağ kalanlar bu yılki Ramazan ayını yakaladı. Eski hatıralar canlandı. Yeni hatıralar kapıda. Ruh, beden ve sosyal halimiz bir başka. Her şeyin tadı size; uyarıları yapmak tabi ki bize kaldı. Olsun ne yapalım, tüm sevdiklerimizi uyaralım. Bu yaz uzun ve sıcak… O nedenle Ramazan ayı ile ilgili tedbirlerimiz biraz daha farklı. Ramazan ayını en sağlıklı nasıl geçirebileceğimizi İç Hastalıkları Uzmanı Dr. Nafiz Karagözoğlu şöyle anlatıyor:

“İftarlarda sakin olun. 16 saat kırmızı ışıkta bekleyen araçlar gibi yeşil yanınca gaza basmayın. Sofraları sade hazırlayın. Mümkünse önce çorba ve hafif kahvaltılıklar koyun. Bunlar bittikçe yavaş yavaş diğer yemekleri servis yapın. Az az yiyin. Sık sık yiyin.
Yemek sonrası yürümek rahatlatıcı olacaktır. Kepekli, yulaflı ve lifli gıdaları tercih edelim. Zeytinyağlı veya etli pişmiş sebze yemekleri, sebze veya kuru baklagiller çorbaları, bulgur veya kepekli pirinçten yapılmış pilav, kepekli makarna, fırınlanmış- ızgara veya buğulama balık, yağsız kırmızı et, derisiz tavuk veya balıketi, kabuklu meyveler ve zeytinyağıyla hazırlanmış salatalar, tatlı olarak da vitamin ve mineral destekli, tahıl gevreği veya sütlü ve meyveli tatlılardan küçük parçalar, taze meyveler tercih edilmesi gereken besinler olmalıdır.”

Su ve sahur önemli
“Bol su için. İftar ile sahur arasındaki zaman çok uzun değil. Bu nedenle uyanık kaldığımız dönemde su açığını kapatın. Ne dedik uzun gündüzleri olan sıcak yaz günlerine hazır olalım. Yeterince iyi uyumak için zamanı düzenli kullanalım. Mutlaka sahur yapın. Sahurda çok yemek açlığa tahammülü arttırmaz. Doğru gıdalar yiyelim. Sahurda şekerli gıdalardan sakının. Çünkü çabuk acıkmamıza neden olur. Özellikle yağlı, kızartma tipi yemeklerden olabildikçe sakınalım. Fırın ve haşlama tipi yemekleri tercih edelim. Günlük işlerimizi yorucu olarak planlamayalım. Öğle arası 1 veya 2 saat uyuyalım.”

Uyarılar:
-Bir rahatsızlığımız varsa; ‘bedenimizin durumunu’ ve ‘oruç tutma sorumluluğumuzun durumunu’ tıp ve din uzmanlarına danışıp tespit edelim.
-Oruç aç kalma yarışı değildir. Hasta bedenler ve gücü yetmeyen bedenler için inancımız gereği oruç tutma sorumluluğu farklıdır.
-Eğer oruç tutma kararı verirsek mevcut hastalığımız ve ilaç tedavilerimizin uyumunu sağlamak için doktorumuzla görüşelim.
-Hastalıklara özel yemek yeme ve sıvı tüketimi düzeni yapılmalı. Hastaların ilaçları da oruç zamanından geri kalan yaklaşık sekiz saatlik döneme göre düzenlenmeli.
-Ramazan ayında ortaya çıkabilecek hastalıklar genellikle iftar sonrası yapılan hatalı beslenmeler sonucu olur. Özellikle bu nedenle iftarda dikkatli olalım.
-Özellikle saat 11:00 ile 16:00 arası mecbur kalmadıkça dışarı çıkmayalım.
-Gerilim, heyecan, sıkıntı yükünü azaltmaya çalışalım. Sıcak, açlık, susuzluk bir arada tehlikeli olabilir.
-Dalgınlık ve dikkatsizliklerin artmasına karşı kendimizi kontrol edelim. Örneğin araç içinde yaşlılarımızı, çocuklarımızı, hastalarımızı, varsa hayvanlarımızı unutmayalım.
-Günlük hava değişimleri ve olası tedbirler için mutlaka haberleri takip edelim.
-Meslekleri gereği sıcak teması olan, bulundukları ortam sıcaklıkları daha fazla olan kişiler daha çok su içsin.

SAHUR VAKTİ YAPILMASI GEREKENLER
Ramazan ayının en önemli vakti sahurdur. ‘Gün doğmadan önce belirli saatte yenilen yemek’ şeklinde tanımlanan bu öğünde dikkat edilmesi gereken birçok nokta var. Uzmanlar, sahurda nasıl beslenilmesi gerektiği ile ilgili şunları söylüyor:

Neden sahurda yemek yemeliyiz?
Çünkü imsak vaktinden sonra başlayacak olan oruç ibadetini bedene zorluk vermeden tamamlamamız gerekir. Oruç ibadeti bedene zorluk vermeden yapılması gereken bir ibadettir. Bedenin zorluk çekmemesi için de sahur yemeğinin düzenli ve doğru olarak yenilmesi gerekir.

Sahur yemeğini ne zaman yemeliyiz?
Olabildiğince imsak vaktine yakın yemeliyiz. Çünkü 16 saatten daha uzun sürecek yemeden-içmeden el çekme döneminde bedenin tahammülünü, dayanıklılığını artırmalıyız.

Sahur sofralarında hangi gıdaları bulundurmalıyız?
Sahurda tüketeceğimiz gıdalar tokluğumuzu uzun süre muhafaza etmemize yardım edecek gıdalar olmalı. Beden tarafından yavaş yavaş emilerek kullanılan gıdalar uzun zaman açlığımızı bastırabilir.

Neden sahurda şekerli gıdalardan sakınmalıyız?
Şekerli gıdalar hızla bağırsaklardan emilir. Ardından Pankreas bezimiz hızla ‘insülin’ dediğimiz sıvıyı kana bırakır. Ve yine hızlı bir şekilde ‘glikoz’ dediğimiz kan şekeri düşer. Yeniden ve hızlı bir şekilde açlık hissi başlar.

Sakıncalı şekerli yiyecekler nelerdir?
Patates, beyaz ekmek, beyaz pirinç, beyaz şeker, işlenmiş meyve suları, muz (olgun), karpuz, krakerler, mısır cipsi, mısır gevreği gibi gıdalardan sakınmak uygundur.

Sahur yemeğinden sonra hemen yatmak doğru mu?
Her zaman yemeklerden sonra hareket etmenin, yürümenin, hafif egzersizler yapmanın rahatlatıcı olduğunu anlatırız. Mümkünse ev içinde bile olsa küçük yürüyüşler, egzersizler yapmak rahatlatıcı olacaktır.

Sahurda ne içmeliyiz?
Özellikle su içmek önemlidir. Doktorunuz tarafından yasaklanmamışsa makul miktarda yani bir ya da en fazla iki şişe maden suyu tüketmek uygun olabilir. Ancak tüketmeden önce gazını kaçırmanız uygun olacaktır. Gazlı içeceklerden sakının.

Suyun dışında içecek olarak ne içmeli?
Özellikle süt içmek iyidir. Eğer reflü, ülser gibi bir hastalığınız ya da süt alerjiniz yoksa süt iyi bir sıvı besin kaynağıdır.