SAĞLIĞINIZI YAZA HAZIRLAYIN

SAĞLIĞINIZI YAZA HAZIRLAYIN

Uzun bir kış mevsimini geride bıraktık. Bu dönemde beslenme şekli, hareketsiz kalma, soğuklar sebebi ile vücudumuz yağlanmış, cildimiz-saçlarımız kurumuş ve psikolojimiz bozulmuş olabilir. Tüm bu sorunlarımızı çözebilmek ise elimizde… Uzmanlarımızın önerilerini dikkate alın.

 BESLENME VE EGZERSİZ
Kışın yanlış beslenme sonucu yorulan, yağlanan ve kuruyan vücudu canlandırmak için ufak beslenme tüyolarına ihtiyaç duyuluyor. Acıbadem Etiler Tıp Merkezi Beslenme ve Diyet Uzmanı Melis Torluoğlu, yaza girerken metabolizmanızı canlandıracak özel önerilerde bulunuyor:

Kan şekeriniz hemen yükselmesin
Şeker oranı yüksek gıdalar tüketildiğinde, kan şekerinde ani yükselme ile birlikte düşmeye de neden olacağı için yorgunluk, bitkinlik ve daha çok ve çabuk acıkma eğrisi yaratabiliyor. Bu nedenle yaza hazırlık evresinde makarna, pilav, börek, poğaça, çikolata, pasta gibi glisemik indeksi yüksek besinlerden uzak durulması gerekiyor.

Her sabah kahvaltı şart
Gece boyu düşen kan şekerini dengelemek, metabolizmayı hızlandırmak adına kahvaltı önemli… Yaz öncesi verimli kilo kaybı sağlamak isteyenlerin düzenli olarak kahvaltı etmeleri ve peynir, yumurta, zeytin, ceviz, tam buğday ekmeğini bu öğünde yemeleri gerekiyor. Börek, poğaça gibi kahvaltılar ise kesinlikle tavsiye edilmiyor.

İyi uyuyun, geceleri zamanı geri sarın
Vücudu onarma sürecinden sorumlu olan melatonin hormonu, geceleri aktif olarak görev yapıyor ve yaşlanma karşıtı etki gösteriyor. Az veya kısıtlı salgılandığında ise vücutta yağlanma oluşuyor. Yapılan çalışmalar 5 saat uyuyan bir bireyin 8 saat uyuyan bir bireyden yüzde 56 oranında daha az yağ kaybettiğini gösteriyor.

Egzersiz hobi değil yaşam şekli
Kas kitlesinin kuvvetlendirilmesi, hormonların daha aktif bir şekilde çalışabilmesi, sindirim sistemi sağlığı ve ideal bir vücut bileşimi adına Dünya Sağlık Örgütü (WHO) sağlıklı bir bireyin haftalık 150 dakika egzersiz yapmasını öneriyor.

Hangi egzersiz ne kadar kalori yakıyor?
Ata binmek: 30 dakikada 145 kalori
Futbol oynamak: 30 dakikada 250 kalori
Tenis oynamak: 20 dakikada 120 kalori
Yüzmek: 20 dakikada 145 kalori
Bisiklete binmek: 30 dakikada 140 kalori
Dans etmek: 20 dakikada 110 kalori
Voleybol oynamak: 15 dakikada 55 kalori
(70 kg. yetişkin bir birey baz alınmıştır)

TAPTAZE BİR CİLT
Kış mevsiminde soğuk, rüzgâr gibi olumsuz hava koşulları ve  havanın nem oranının azalması cildin canlılığını yitirerek soluk ve mat görünmesine yol açıyor. Eğer yaz için bakımlarınızı henüz yapmadıysanız Acıbadem Atakent Hastanesi Dermatoloji Uzmanı Dr. Selda Yıldırım önerilerde bulunuyor:

Güneşten mutlaka korunun
Ciltte oluşan kırışıklıkların, cilt yaşlanmasının ve  kahverengi lekelerin yüzde 90 nedeni güneş. Kışın kullanılan nemlendirici yüz bakım kremlerinin yazın kullanımı uygun değildir. Yaz aylarında 50 faktörlü bir kremin günlük olarak kullanılması gerekiyor. Kremin yanı sıra mutlakla gölge alanları tercih edin, şapka takın ve UV filtreli güneş gözlükleri kullanın. Solaryumdan ve güneşlenmekten kaçının; unutmayın ki sağlıklı bronzlaşma yoktur.

Kimyasal peeling ile cildinizi yenileyin
Leke oluşumuna yatkın ve lekeli cilt yapısına sahipseniz, her yaz mevcut lekeler biraz daha derinleşecektir. Yaza girmeden bunları tedavi ettirebilirsiniz. Kimyasal peeling, cildi canlandırmak, ölü hücrelerden ve lekelerden arındırmak  için yapılabilecek uygulamalardan biri… Bu tedavide deriye cildin soyulmasına neden olan bir asit uygulanıyor. Böylece ciltteki lekeler açılıyor ve gözenekler temizleniyor.

Saç bakımınızı ihmal etmeyin
Kış aylarında saçlarda nem dengesi bozuluyor. Yaz aylarında havuz, deniz suyu ve güneşin etkisiyle saçlarda kuruma ve yıpranmalar daha da artıyor. Bu nedenle uygun şampuan tercihi, düzenli nem maskesi, saçları için güneş koruma spreyi ve hafif bere kullanımı önemli. Ayrıca daha sağlam saçlar için yaza girmeden 1-2 seans saç mezoterapisi de uygulanabilir.

Aşırı terlemenin önüne geçin
Yaz aylarında artan terleme, kişinin yaşamını olumsuz etkiliyor. Bu sorun, yarım saatlik ve ağrısız botoks uygulaması ile kolaylıkla çözülebiliyor. Uygulamanın etkisi, 1 hafta içinde görülüyor.

 GÜÇLÜ PSİKOLOJİ
Yoğun geçen kış mevsiminde evlere kapanan ve çoğu vaktini kapalı ortamlarda geçirenler güneşli güzel günlerle beraber canlanmaya başlıyor. Acıbadem International Hastanesi’nden Psikolog Yard. Doç. Dr. Ferahim Yeşilyurt, havaların insan psikolojisi üzerindeki etkisini şu şekilde anlatıyor:

Mutluluk hormonu
“Açık ve güneşli havaların yaşandığı yaz mevsiminde güneş ışığının artmasına bağlı olarak ruh sağlığımız da iyi yönde etkileniyor. Güneşli havalarda mutluluk hormonu olan seratonin hormonu daha fazla salgılanıyor. Bu da kendimizi daha enerjik ve mutlu hissetmemize yol açıyor.”

Aşırı sıcak isteksizlik yapar
“Sıcaklık arttıkça ise isteksizlik de yoğun yaşanıyor. İnsanlar kapalı, yağmurlu ve bunaltıcı havalarda isteksiz, enerjisi azalmış, morali olumsuz etkilenmiş, içe dönük ve karamsar bir tablo çizebilirken, aşırı sıcaklarda ise çabuk sinirlenme, çatışma artışı, yorgunluk ve isteksizlik görülebiliyor. Açık, temiz ve bol güneşli bir havanın insanları pozitif etkilediği ve enerji artışıyla morali de yükselttiği söylenebilir. Ancak bu ısı artışı insan bedeninin uyum yapmakta zorlandığı 40 derecelere yaklaştığında uyum sorunları yaratmaya başlayabiliyor. Bu nedenle aşırı sıcaklar çalışma isteksizliğini beraberinde getirebiliyor.”

Yaza daha mutlu girebilmek için özel öneriler
Güneşin etkili olmadığı saatlerde kısa yürüyüş ya da spor yapın
Aşırı sıcaklarda çalışıyorsanız sık sık mola verin
Rahat ve pamuklu kıyafetleri tercih edin
Sıvı alımını artırın, sık sık su için
Sosyalleşin
Kısa tatiller yapın
Serin duş alın
En sıcak saatlerde dışarıya çıkmayın
Öğle vakti kısa uykular planlayın