TASARLADIĞI ENSTRÜMANLAR İLE DÜNYAYA AÇILDI

MK Guitar Workshop’un kurucusu Mahir Karaman; basgitar, akustik gitar ve klasik gitar tasarımlarının yanı sıra yaylı çalgılarda keman, kontrbas ve çello gibi tasarımlarıyla dikkat çekiyor. Karaman’ın imzasını taşıyan enstrümanlar Hollanda’dan Almanya’ya, İsviçre’den Yunanistan’a, Amerika’dan Kanada’ya kadar dünyanın dört bir yanındaki müzisyenler tarafından tercih ediliyor.

Mobilyacılıktan müzik enstrümanı yapımcılığına
Kadıköy Çarşısı’nda hizmet veren MK Guitar Workshop’un kurucusu Mahir Karaman, müzik aletleri imalatı, tamiri, bakımı ve onarımıyla ilgileniyor. Bu sayede pek çok müzisyenle iletişim kuran Karaman, müzik aletleri yapımına başlamadan önce aile işleri olan mobilyacılıkla ilgilenmiş. Meslek lisesi mezunu olan Karaman, elektrik-elektronik eğitimi almış. Müziğe yönelik ilgisinin aileden geldiğini söyleyen Karaman, “Tüm kuzenlerim müzikle ilgili… Ailemizde neredeyse herkes bağlama çalıyor. Benim bu işe yönelmeme vesile olan kişi ise profesyonel olarak müzisyenlik yapan kuzenim, Ali Ekber Kayış’tır. Ben de bağlama ve gitar çalıyorum. Daha önce mobilyacılıkla ilgilendiğim için malzemeyi yani ağacı ve farklı türlerini zaten iyi biliyordum. Ali Ekber Kayış da, müzik aleti yapıp yapamayacağımı sordu. Ben de deneyebileceğimi söyledim. Böylece yavaş yavaş bu işe giriştik. İlk dükkânımızı 1996’da Kartal’da açtık. Bu konuda söke-taka, deneye-yanıla deneyim sahibi oldum. Sonrasında 1998’de Kadıköy’de kendi dükkânımı açtım. Altı yıldır da Kadıköy Çarşısı’nda hizmet veriyorum.” diyor.

El aletleri de kaliteli olmalı
Son dönemde daha çok bakım ve onarım işleriyle ilgilendiğini dile getiren Mahir Karaman, “Günümüz koşullarında bireyler sıfırdan enstrüman tasarımına yönelmeyi tercih etmiyor. Çünkü bu gerçekten de pahalı bir süreç. Özellikle ucuz Çin malı enstrümanların devreye girmesi ve doların yükselmesi, müzisyenleri el yapımı tasarımların maliyetini karşılayamayacakları endişesiyle karşı karşıya bıraktı. Bu nedenle son 5 senedir vaktimin önemli bir kısmını tamir, bakım ve onarım işleri alıyor. Ama belli bir müzisyen kitlem var. Onların istekleri doğrultusunda kişiye özel gitar, bağlama ve basgitar tasarımlarına imza atıyorum. Basgitar, klasik gitar, akustik gitar, elektronik gitar, bağlama gibi enstrümanların yanı sıra kontrbas, çello, keman gibi enstrümanlar da tasarlıyorum.” yorumunda bulunuyor.

Malzeme önemli
Gitar yapımında malzemenin, özellikle de ahşabın kuru olması gerektiğini belirten Karaman; “Ağaç ne kadar kuru olursa, enstrüman da o kadar iyi olur. Batı sazları dediğimiz gitar ve benzeri enstrümanlarda yüzde 90 yurt dışından gelen ağaçları kullanıyorum. Daha çok maple (akçaağaç) cinsi ağaç kullanmayı tercih ediyorum. Ama bu malzemeyi enstrümanın neresinde kullanacağız da çok önemli. Örneğin maple, gitarın daha çok sap ve gövde kısmında kullanılır. Tasarımda kullanılan el aletlerinin de çok kaliteli olması gerekiyor.” ifadesini kullanıyor.

Tasarım süreci 6 ay sürüyor
Kişiye özel enstrüman tasarımlarında fiyat açısından en belirleyici unsuru, ağacın kuruluğu ile aksesuar olarak kullanılan malzemelerin oluşturduğunu vurgulayan Mahir Karaman; “Bugün bir bas gitar ya da elektro gitarda, dışarıdan alınan manyetik, burgu ve elektronik devreler gibi donanımlar bulunuyor. Her birinin de kendi için farklı kalite sınıfları bulunuyor. Pelesenk, abanoz ya da maple ağacının fiyatı farklıdır. Kapak için klasik ya da akustik gitarda yani elektronik olmayan enstrümanlarda, enstrümanı 10 yıllık kapaktan yaparsan farklı, 2 yıllık kapaktan yaparsan daha farklı bir fiyat çıkar. Ağacı ne kadar iyi kurutursanız, o kadar iyi ses verir. Bu da fiyata yansır. Ortalama el yapımı bir enstrüman, bağlama haricinde 1000 dolardan başlıyor. En üst seviye ise 3 bin 500-4 bin dolar arasında değişiyor. Bir enstrümanın sıfırdan tasarlanması ise ortalama 6 ay sürüyor.” diyor.

Bağlama, basgitar ve gitar tasarımlarını Hollanda, Almanya, İsviçre, Yunanistan, Amerika ve Kanada başta olmak üzere dünyanın dört bir yanına gönderen Mahir Karaman, 2016’da 3 bas gitar tasarımına imza attığını, 2017’de ise bir gitarı daha kısa yoldan perdesiz hale getirebileceği özel bir tasarım üzerinde çalıştığını söylüyor. Karaman’ın en büyük hayali ise enstrüman tasarımında denenmemiş bir farklı bir tarz yaratmak.