TATİLİNİZ KABUS OLMASIN!

Sıcak hava gıda hijyenini zorlaştırıyor. Çiğ sebze ve salatalardan kaçının, temizliğe özen gösterin.

Uzun, yorucu ve yoğun iş-okul temposundan sonra, nihayet yaz tatili ve seyahat planları kapımızı çaldı. Otellerdeki açık büfelerin yanı sıra seyahat edilen şehirlerin sokaklarındaki meşhur yöresel yiyecekler, tatlılar, içecekler, çoğu yerde bulabileceğimiz fast-food ürünler de cabası… Ancak sıcakların artmasıyla birlikte tüketilen gıdalara dikkat edilmemesi hastalıkları artırıyor. Özellikle sıcak yüzünden gıda hijyenini sağlamanın zorluğu, seyahatlerin getirdiği riskler, havuzlardan alabilecek mikroorganizmalara bağlı hastalıklara karşı tedbir almak bu süreçte zorunlu hale geliyor. Uzmanlar korunmada öncelikle kişisel hijyene ve gıda hijyenine dikkat etmek gerektiğini söylüyor.

Bol bol su için, yazı rahat geçirin
Yazın sıcakla birlikte hastalık riski de artar. Özellikle de hava değişimi ve hijyene dikkat edilmemesi sebebiyle bulaşıcı ishal açısından riskin yükseldiğine dikkat çeken Bayındır Sağlık Grubu’ndan Uzm. Dr. Aylin İzat Liceoğlu şu önerilerde bulunuyor: “İshal ve kusmaların bizi korkutan tarafı öncelikle sıvı ve mineral kaybıdır. Özellikle 5 yaş altı çocuklar, ileri yaştakiler ve kronik hastalıklara sahip kişilerde ishal nedeni ile oluşan sıvı kaybı tehlikeli olabilir. Ateşin eşlik ettiği, sıvı kaybının fazla olduğu durumlarda doktora başvurmak uygun olacaktır. Korunmada öncelik kişisel hijyene ve gıda hijyenine dikkat etmektir.”

SEYAHATTE RİSKİ AZALTIN
– İyi pişmiş ve sıcak servis yapılan yiyecekleri seçin.
– Her fırsatta ellerinizi yıkayın.
– Eğer öneriliyorsa proflaktik ilaç kullanın.
– Lifli, çiğ sebze ve salatalardan kaçının.
– Yumuşak peynirleri yemeyin. Pastorize süt için.
– Krema, mayonezli salatalardan kaçının.
– Kirli bölgelerde yakalanan ve az pişmiş deniz ürünleri yemeyin.

Tatilde kilonuzu ve sağlığınızı koruyun
Tatillerde birçoğumuz, sonu gelmeyen açık büfelerde ne yediğimizi ve ne kadar yediğimizi fark etmeden masalarımızı çeşit çeşit tatlılar, hamur işleri, bol yağlı yiyecekler ve yüksek kalorili içeceklerle dolduruyoruz.

Bayındır Sağlık Grubu Beslenme ve Diyetetik Bölümü’nden Uzman Diyetisyen Işınsu Köksal, hem kiloyu hem de sağlığı koruyacak şu önerilerde bulunuyor: “Mümkün olduğunca aileniz ve arkadaşlarınızla aktif faaliyetlerde bulunun (gün batımı yürüyüşü, şehir gezisi, yüzme, orman gezintisi, kumda voleybol gibi). Bu tarz aktiviteler metabolizmayı hızlandırarak kilo kontrolünde yardımcı olacaktır. Susuzluğunuzu gidermek için şekerli, gazlı içecekler yerine, bol su ve mineral deposu maden suyu (limon dilimli) veya ayran/kefir içmeye özen gösteriniz.”

Açık büfede neler tüketebilirsiniz?
“Yemekleri, büyük servis tabakları yerine küçük tabaklarda yemeye özen gösterin. Bu sayede hem gözünüz doyacak hem de aşırı miktarlardan kaçınmış olacaksınız. Açık büfede sağlıklı ve kilo almanızı önleyecek başlangıçlar; bol yeşillikli salata, zeytinyağlı mezeler, zeytinyağlı yemekler, humus ve yoğurtlu mezelerdir. Ana öğün olarak ise 1 porsiyon ızgara ya da buharda pişirilmiş et, tavuk veya balık ile 1 kase çorba veya 1 porsiyon meyve hem tok tutacak hem de enerji ihtiyacının karşılamasını sağlayacaktır. Açık büfede kaçınılması gerekenler; hamur işleri, aşırı miktarda kızartılmış yiyecekler, hazır meyve suları, şerbetli tatlılardır.”

Çocuklarınız sağlıklı tatil yapsın
Çocukların öncelikle oynayacakları, kitap okuyacakları bir tatil yapmalarının onların fiziksel ve ruhsal gelişimini olumlu etkileyeceğine dikkat çeken Bayındır Sağlık Grubu Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Uzmanı Dr. Özlem Türkoğlu, şu önerilerde bulunuyor:

Bol bol ayran içirin
“Sıcak havanın etkisiyle daha fazla terleyen çocuklar sıvı kaybedeler. Dolayısıyla da su ihtiyaçları artar. Bu nedenle yaz aylarında çocuklarınıza daha fazla su içirin. Çocuklarınızın sıvı ihtiyacını çay, kola ve diğer yapay içeceklerle değil su, ayran gibi doğal içeceklerle karşılayın. Tatilde gün boyu deniz, havuz ya da bahçede oynayan çocuklar genellikle yemek yemeyi unutmaktadır. Anne-babalar çocukların sağlıklı bir kahvaltı ile güne başlamalarını sağladıktan sonra, tüm öğünlerde sağlıklı besinler tüketmesini sağlamalıdır.”

Havuz yerine deniz
“Tatilde çocukları bekleyen bir diğer tehlike her ne kadar güneş koruyucular kullanılsa da güneş yanıklarıdır. Özellikle 10.00-16.00 saatleri arasında gölgede bile mutlaka güneş koruyucu kremler sürülmeli ve belli aralıklarla tekrar edilmelidir. İdrar yolu enfeksiyonu, göz ve kulak enfeksiyonları da havuza giren çocuklarda daha sık görülür. Mümkünse havuz yerine denize girmelerini sağlayın. Sinek ve böcek sokmalarına karşı cilde uygulanan kimyasal sinek kovucular kullanmayın.”