TÜRK DEMİRYOLLARI 159 YAŞINDA

Türk Demiryolu Tarihi, 23 Eylül 1856 tarihinde İzmir-Aydın hattının inşası ile başlamıştır.

Osmanlı döneminde yabancılara verilen imtiyazla inşa edilen yaklaşık 8 bin km demiryolunun 4 bin km’lik bölümü Misak-ı Milli sınırları içerisinde kalmıştır.

Kurtuluş Savaşı’nda ulaşımın önemini gören Gazi Mustafa Kemal Atatürk, genç cumhuriyetin ekonomik, sosyal ve kültürel kalkınmasını sağlamak üzere demiryolu seferberliği başlatmış, yabancıların elindeki hatlar millileştirilip, yüzde 80’i doğuda olmak üzere, 1923-1940 yılları arasında 3 bin 208 km’lik demiryolu yapılmıştır.

1950’den sonra karayolu ağırlıklı politikalar takip edilmiştir. Demiryolları, 2003 yılına kadar yaklaşık 50 yıl mevcut sistemini dahi koruyamamış, her geçen gün gelişen karayolu ile rekabet şansını kaybederek, ulaşım sisteminde payı yolcuda yüzde 2’lere, yükte yüzde 4’lere kadar düşmüştür.

2003 yılı ise milat olmuştur. İzlenen öncelikli demiryolu politikaları sonucunda yüksek hızlı ve hızlı demiryolu hatlarının inşa edilmesi, mevcut sistemin modernizasyonu, ileri demiryolu sanayisinin geliştirilmesi hedefleri ile demiryolları büyük bir değişim ve gelişim sürecine girmiştir.

Bugün, Ankara-İstanbul, Ankara-Konya, İstanbul-Konya yüksek hızlı demiryolu hatlarında taşınan yolcu sayısı 22 milyonu aşmıştır. YHT’lerle yeni bir yaşam başlarken ulaşım alışkanlıkları değişmektedir.

2023 hedefimiz ise 3 bin 500 km yüksek hızlı, 8 bin 500 km hızlı ve bin km konvansiyonel demiryolu olmak üzere toplam 25 bin km demiryolu uzunluğuna ulaşmaktır.

Türkiye, her alanda olduğu gibi demiryolu sektöründe de dünyanın ilk 10 ülkesi arasında olmayı hedeflemektedir.

Türk demiryollarının 159. yılının hayırlı uğurlu olmasını temenni ederken, YHT ile keyifli ve güvenli yolculuklar dilerim.