TÜRK DEMİRYOLLARI 160 YAŞINDA

Bu ülkenin tarihine tanıklık edip, kalkınmasında mihenk taşı olan demiryollarımızın Anadolu topraklarıyla tanışmasının üzerinden tam 160 yıl geçti.

Osmanlı Dönemi’nde İzmir-Aydın Demiryolu Hattı’nın imtiyazının verildiği 23 Eylül 1856 tarihi, Türk Demiryolları’nın doğum günüdür.

Öz sermaye ve İslam dünyasının yardımlarıyla Şam-Medine arasında (çıkacak) inşa edilerek, 40 günlük kutsal yolculuğu 3 güne düşüren “Hicaz Hattı” başta olmak üzere ecdadımız tarafından tam 8 bin 619 kilometre demiryolu hattı inşa edildi. Bu hatların 4 bin 136 kilometresi Cumhuriyet’e miras kaldı.

Cumhuriyet’in ilk yıllarında demiryolu inşa etmek, ‘milli vahdet, milli mevcudiyet, milli istiklal meselesi’ olarak görüldü. Yabancı şirketlerin elindeki hatlar millileştirildi. 1923-1950 yılları arasında 3 bin 764 kilometre demiryolu yapıldı. 1950’li yılların başından itibaren uzun süre demiryolları ihmal edildi. 1950-2003 yılları arasında sadece 945 kilometre hat yapıldı.

‘Yüksek hızlı’ koşumuz devam edecek
2003 yılından itibaren demiryolu sektörünün yeniden devlet politikası olarak kabul edilmesiyle birlikte Türkiye yeniden demirağlarla örülmeye başlandı. Demiryollarının makûs talihine son verildiği bu dönemde Yüksek Hızlı Tren başta olmak üzere onlarca proje hayata geçti. Söz konusu projeler için bugüne kadar demiryollarına 50,1 milyar lira harcandı. 2004-2015 yılları arasında 1.805 km yeni demiryolu inşa edildi. 3.057 km’lik hattın inşası da sürüyor.

Yaptıklarımızla gurur duyarken, daha yapacak çok işimizin olduğunun idrakindeyiz. Kuzeyden güneye, doğudan batıya dört bir tarafı şantiye halindeki memleketimizin her yanını yüksek hızlı ve hızlı tren ağlarıyla donatmaya kararlıyız.

Kısaca demir kanatların raylar üzerindeki koşusu artan hızla devam edecek.

160. yılımızın coşkusunu yaşarken, demiryollarımıza bugüne kadar emeği geçen herkesi hayırla yâd ediyoruz.

Nice yıllara…