YAZ GÜNEŞİ SADECE ISITSIN ZARAR VERMESİN

Yılın en sıcak olduğu bu dönemde, güneşle ilişki iyi kurulmazsa kötü sonuçlar doğurabilir. Güneşin yaşam için yararlı etkileri tartışmasız olsa da, güneşten kaçınmak ya da güneşle sınırlı temasta bulunmak gereklidir. Çünkü güneş ışığı, cildin erken yaşlanmasını artıran en önemli faktördür. Ciltte istenmeyen lekeler, çiller oluşmasına yol açar. Güneşin bilimsel olarak kesinlik kazanan en önemli zararı ise, deri kanseri oluşum riskini arttırmasıdır. Uzmanlar cilt ve vücut sağlığınız için nasıl korunabileceğinizi, beslenme düzeninizi anlatıyor…

+30 koruma ve beyaz giysilerle serinleyin
Güneşten korunmak için en başta alınması gereken tedbirlerin sıkı dokunmuş, açık renkli giysiler giyilmesi ve geniş kenarlı şapka takılması olduğunu ifade eden Medical Park Ankara Hastanesi Dermatoloji Bölümü Uzmanı Uzm. Dr. Seçil Soylu, şu tavsiyelerde bulunuyor: “Güneş koruyucular; UV ışınlarının, emme, yansıtma ve dağıtma yolu ile deriye ulaşmasını engeller. Kremlerin etkinliğini, güneş koruma faktörü (SPF) belirler. Güneş koruma faktörü ne kadar yüksek ise, etkinlik o kadar artacaktır. Yaz aylarında en az 30 koruma faktörlü kremler uygun olacaktır. Güneşten koruyucu ürünlerde son yıllarda; sivilceli, kuru ve karma, hassas, mineral içerikli, antioksidan gibi, kozmetik olarak çeşitli alternatifler gelişmiştir.”

11-15 arası güneşte kalmayın
“Yoğun ve sürekli güneşten korunma için her su teması sonrasında veya terlemeyle ürünlerin tekrar kullanılması gereklidir. Günde bir kez kullanım koruma için yeterli olmamaktadır, ürünlerinizi 3-4 saatte bir tekrar kullanın. Güneş ışınlarının en zararlı olduğu öğle saatlerinde (11- 15 arası) güneşte kalmamaya dikkat edin. Bu saatler dışında ise daha çok gölgede kalın ve özellikle çocukları şemsiye, şapka gerekir ise beyaz veya açık renkli giysiler ile güneşten koruyun.”

Hastalık riski
“Gölgede kalmak, güneşin zararlı etkilerinden tam olarak korumaz. Cilt rengi beyaz ve pembe olanlar ile sarışın ve kızıllar genellikle bronzlaşmaz, güneşte uzun süre kalınca kolayca yanıklar oluşur. Tekrarlayan güneşe maruziyet, genetik yatkınlığın da etkisiyle özellikle ilerleyen yaşlarda cilt kanseri riskini arttırmaktadır. Çocuklarda mutlaka güneşten koruyucu kullanmak, ayrıca açık renk şapka ve tişörtlerle korumanın desteklenmesi gereklidir.”

Cildiniz ışıldasın!
Yazın en önemli sorunlarından biri belirginleşen lekelerdir. Yanak, alın ve dudak üstünde oluşan kahverengi lekeler kadınlarda daha fazla görülür. Lekelerle nasıl başa çıkacağımızı Medical Park Ankara Hastanesi Dermatoloji Bölümü Uzmanı Uzm. Dr. Seçil Soylu şöyle anlatıyor:

Kahverengi lekelere çözüm
“Cilt lekeleri kışın hafifler, yazın koyulaşır. Leke açan kremler, mezoterapi, PRP gibi işlemler, bazı kimyasal peelingler yaz aylarında uygulanabilir. Kışın kimyasal peeling ve lazer tedavilerinin daha yoğun olarak kullanılması leke tedavisinde iyi sonuçlar verir. Tedavi sırasında ve sonrasında çok iyi güneş koruması uygulanmalıdır aksi halde lekeler yeniden belirebilir.”

Nem maskesi
“Nemlendiricilerinizi su bazlı ürünlerle değiştirin. Haftada 1-2 kez nem maskesi ve cildi soyucu, temizleyici maskeler de ihtiyaca uygun sıklıkta kullanılmalıdır. Bu arada yaz boyunca kullanılan koruyucular, bronzlaştırıcılar cilt altında birikintilere ve ölü tabakaya neden olur. Soyan ve arındıran maskeler, cildin temiz ve canlı kalmasını sağlar.”

MUTFAKTAN YÜZÜNÜZE MASKELER
Yulaf maskesi: Pişmiş yulaf ezmesini yüzünüze sürün, 15 dakika bekletip, ılık suyla temizleyin. Vücudunuza da uygulayabileceğiniz bu maske, cildi derinlemesine temizler, siyah noktaları giderir, yağlanmayı önler.

Avokado maskesi: Kışın sert etkisini gidermek için kullanılır. Püre haline getirilmiş avokadoya 2’şer damla zeytinyağı ve limon ekleyin. Yüzünüzde 10 dakika bekletin. Bu maske yüzünüzdeki pürüzlü tabakayı yok eder, cilde vitamin sağlar.

Limon peeling: Yağlı cilt için uygulanır. 2’şer yemek kaşığı ince rendelenmiş limon kabuğu ve yulaf unu ile 6 yemek kaşığı buğday kepeği karıştırılır. Az su eklenerek esnek bir lapa haline getirilir. Dairesel hareketlerle, 2-3 dakika boyunca cilt ovalanır. Ilık suyla yıkanır.

 

Sağlıklı beslenerek güneşi selamlayın
Sıcaklıktaki artışların belirginleştiği bu ayda hem yaşanan sıvı kaybı hem de vücudun vitamin ihtiyacının giderilmesi gerektiğine dikkat çeken Medical Park Ankara Hastanesi’nden Uzman Diyetisyen Bürge Köker şu önerilerde bulunuyor:

Yüzünüzü güneşe çevirin
“Kış boyunca kapalı ortamlarda çalışmaktan, üst üste giyinmekten dolayı vücut yeterince D vitamini depolayamaz. D vitaminini sadece güneşten ve besin takviyelerinden karşılanabilir. Özellikle saat 10.00-15.00 arası kollarınızı açıp, yüzünüzü güneşe çevirip en az 15 dakika yürüyün. Günde 8-12 bardak su, ihtiyacı karşılar, daha fazla sıvı alımının ödeme yol açacağını unutulmayın. Su içmek için susamayı beklemeyin.”

Sindirim sisteminiz düzenli çalışsın
“Metabolizmanızın ve sindirim sisteminizin düzenlenmesi için öncelikle bolca lifli gıda tüketmelisiniz. Böylece sıcak havada artma riski yüksek olan kan basıncınızın düzenlenmesi ve kan şekerinizin kontrolü de sağlanır. Meyve ve sebzeleri soymayın. Kiviyi soymayın, elmanın çöpünü, dutun sapını da tüketin. Probiyotik içeren yoğurt, kefir gibi gıdaları da sofranızdan eksik etmeyin.”

1 HAFTALIK YAZ DETOKSU
Sabah: 1 kâse kefirin içine yarım su bardağı greçkayı (kara buğday) koyun. Sabah içine 2 hurma veya kuru kayısı doğrayıp yiyin.
Ara: 1 yemek kaşığı yaban mersini.
Öğlen: 1 porsiyon sebze yemeği veya 1 kâse sebzeli bulgurlu çorba, 1-2dilim yulaf ekmeği, bol yeşillikli salata.
Ara: 1 tatlı kaşığı chia tohumu eklenmiş 1 kâse yoğurt, 10-15 adet kiraz veya çilek.
Akşam: Yarım su bardağı kuru baklagilli veya ızgara tavuklu bol yeşillikli salata (1 yemek kaşığı kuru üzüm ve 1 tatlı kaşığı zeytinyağı ilaveli), 1-2 dilim yulaf ekmeği, 1 su bardağı fesleğenli ayran.
Ara: 1 su bardağı laktozsuz süt, 1 yemek kaşığı çekirdekli kuru üzüm.