Yazın Su ve Güneşle İlişkinize Mesafe Koyun

Yazın Su ve Güneşle İlişkinize Mesafe Koyun

Güneşin; D vitamini yapımı, bazı cilt hastalıklarında tedavi edici olarak kullanılması, insan psikolojisine olumlu etkisi gibi pek çok faydası bulunuyor.

Ancak son yıllarda ozon tabakasında oluşan incelme sonucu güneş ışınları yeryüzünü daha çok etkiliyor ve buna bağlı olarak güneş yanıkları, deri kanseri oluşumu, ışığa bağlı alerjik hastalıklar gelişebiliyor. Sıcak havanın etkisiyle kan basıncınız da etkileniyor. Tabi en önemlisi de yazın deniz ve havuzlarda yaşanabilecek kazalar. Uzmanlar yazı mutlu, neşeli ve sağlıklı geçirebilmeniz için şu önerilerde bulunuyor.

PARFÜM SÜRÜP GÜNEŞE ÇIKMAYIN

Güneş ışınlarının zararlı etkilerinden korunmak için güneş koruyucusu kullanmanın şart olduğunu söyleyen Liv Hospital Dermatoloji Uzmanı Dr. Ahmet Günay günlük yaşamda dikkat edilmesi gerekenleri şöyle anlatıyor:

KREMLER SAĞLIK BAKANLIĞI ONAYLI OLMALI

Güneş kremi faktörleri her marka için ayrı oluyor ve herhangi bir standardı bulunmuyor. Normalde kaliteli, dermatoloji testlerinden ve sağlık kontrollerinden geçmiş Sağlık Bakanlığı onaylı güneş koruyucularını her cilt tipine sahip olan kullanabiliyor. Ama özellikle riskli grup dediğimiz beni ve lekeye müsait cildi olanların bir dermatoloğa sorarak koruyucu kullanmaları daha doğru olur.

ÖĞLE GÜNEŞİ LEKEYİ ARTIRIYOR

Pigment hücreleri cildin rengini veren hücrelerdir. Bu hücreler fazla çalıştığı zaman cildimizde lekeler oluşur. Bu nedenle bu tür sorun yaşayanların dermatoloğa sorarak uygun güneş koruyucuları kullanmaları ve belli saatlerde güneşe çıkmamaları gerekir 12.00 ile 17.00 arasında güneşe çıkılmaması, çıkılsa dahi çok iyi güneş koruyucuları kullanılması gerekir.

İNCİR SÜTÜYLE OYNAMAYIN

Cildi lekelenmeye müsait olan ve ilaç kullananlarda cilt lekelenmeleri daha sık görülür. Bunların başında ise doğum kontrol hapları gelir. Onun dışında bazı ağrı kesiciler leke oluşumunu kolaylaştırabilir. Ayrıca parfüm ve bazı deodorantlar sıkarak güneşe çıkmamak daha doğru olur. Ciltte leke oluşumunu engellemek için kimyasallar, parfümler, bazı ilaçlar kullanmamak ve özellikle bazı bitkilerle örneğin incir sütüyle oynayıp dışarı çıkmamak gerekiyor.

DERİNLİĞİNİ BİLMEDİĞİNİZ SUYA ATLAMAYIN

Özellikle gençlerin macera tutkusu nedeniyle derinliği kestirilemeyen bölgelerden denize ve havuza atlamalarının çok tehlikeli olduğuna dikkat çeken Liv Hospital Omurga Cerrahisi Uzmanı Prof. Dr. Çağatay Öztürk yazın denizde yapılan şakaların nelere yol açabileceğini anlatıyor:

ARKADAŞ ŞAKALARI FELAKETE YOL AÇABİLİR

Yaz mevsiminde arkadaşlar arasında yapılan birbirini yüksekten itme, suya batırma gibi şakaların sakatlanmalara hatta boğulma gibi hayati tehlikelere yol açabilir. Aşırı yüksekten aşağı atlanıldığında su beton etkisi yaratarak vücutta kırılmalara, şuur kaybına sebep olabilir. Yazın özellikle macera yaşamak isteyen gençler yüksekliklerini, derinliklerini bilmedikleri yerlerden denize ya da havuza atlarlar. Fakat bilinmeyen bir yükseklikten atlama, insan vücuduna omurilik felci gibi kalıcı hasarlar verebilir. Sığ suya balıklama atlama boyun kırıklarına neden olur.

İLK YARDIM BİLMEYEN MÜDAHALE ETMESİN

Eğer boğulma tehlikesi geçiren bir kişi gördüyseniz ve kurtarma, ilk yardım konularında bilginiz yoksa müdahale etmemelisiniz. Çünkü boğulan kişilerin yaşadığı bir panik vardır. Yaşadıkları o panik hem kendilerine hem de kurtarmak isteyenlere zarar verebilir.

Yüzme bilmiyorsanız derin suda denize girmeyin. Yaşanabilecek bir kramp sizi büyük sıkıntılara sevk edebilir. Tek başınıza yüzmektense bir arkadaş grubuyla yüzmeyi tercih edin. Denizde çok açılmayın.

ÖZELLİKLE YAZIN AKDENİZ TİPİ BESLENİN

Yazın sıcaklardan etkilenmemenin en önemli yollarından birisi de iyi beslenmek. Liv Hospital Beslenme ve Diyet Uzmanı Serap Güzel yaz beslenmesini şöyle anlatıyor:

BOL BOL SEBZE MEYVE ZAMANI

Bol sebze, meyve, zeytinyağı, tam tahıllı karbonhidratlar, balık ve kurubaklagil tüketimi Akdeniz diyetinin temelidir. Yaz dönemi proteini daha çok balıktan ve baklagillerden almak, tahıllı ekmek tüketmek, her öğünde sebze, salata ve meyve olmasına dikkat etmek hem zindelik sağlar hem de birçok hastalığa karşı koruyucudur.  Kahvaltıda yenen domates, taze biber, nane, maydanoz vb yeşillikler bize bol C vitamini sağlar ve besin desteği olarak almaya bile gerek kalmaz. Öğle ve akşam yemeklerinde de mutlaka bir çeşit zeytinyağlı sebze ve bol renkli bir salata olmalıdır.

SIK SIK AYRAN, BİTKİ ÇAYI VE SÜT İÇİN

Yaz mevsiminde beslenmenin en önemli kısmı vücudun sıvı dengesini korumaktır. Sıcak havada terle kaybedilen sıvıyı yerine koyarak vücudu dehidrasyondan yani susuz kalmaktan önleriz. Su bizim için hayati önem taşır ve bunun için günde 2.5-3 litreye kadar su tüketilmelidir. Çay ve kahve ya da kolalı içecekler kafein içerdiği için su yerine geçmez hatta ne kadar çok tüketilirse vücut o kadar su kaybeder. Bunlar yerine yazın ayran, kefir, bitki çayı, süt ve taze meyve ile yapılan soğuk içecekler tercih edilmelidir.

YAZ MEYVELERİ İLE YAŞLANMAYA DUR DEYİN

KARPUZ: Bol su içerir, likopen ve beta-karotenden zengindir. Kolesterol ve prostat kanseri için önleyicidir ve damarlarda kan akımını hızlandırır.

ÇİLEK: En önemli antioksidanlardan C vitamini içerir ve vücut hücrelerini hasara karşı korur.

KAYISI: Sarı meyveler A vitamini ve beta-karotenden zengindir. Bunun dışında C vitamini, potasyum ve bol lif içerir.

KİRAZ:  C vitamini ve bol potasyum içerir. Potasyumu yüksek olduğundan vücutta fazla biriken suyu atmaya yardımcıdır.

TAZE ÜZÜM: Yüzyıllar öncesinden beri en kıymetli meyvelerdendir. Tazesi, kurusu, pekmezi her şekliyle birçok faydası vardır. Bol lif, C vitamini ve potasyum içerir.